Tuesday, November 10, 2009

Fergie marah pengadil lagi


LONDON - Pengurus Manchester United, Sir Alex Ferguson menyalahkan pengadil perlawanan, Martin Atkinson sebagai punca pasukannya tewas 0-1 kepada Chelsea dalam saingan Liga Perdana England, kelmarin.

Atkinson menghadiahkan sepakan percuma kontroversi yang diambil Frank Lampard sebelum membolehkan John Terry menanduk masuk gol tunggal perlawanan di Stamford Bridge itu.

Terdahulu sepakan percuma itu diberikan selepas Darren Fletcher didakwa Atkinson telah mengkasari Ashley Cole walaupun rakaman semula menunjukkan sebaliknya.

"Memang jelas Darren merampas bola dengan bersih tanpa langsung menyentuh Ashley walaupun dia nampak melambung ke udara.

"Malah sebelum John (Terry) menanduk masuk gol pun, Didier (Drogba) telah lebih dulu menarik (Wes) Brown yang cuba menghalang tandukan itu," kata Ferguson.

Kekalahan itu menyebabkan United kini ketinggalan lima mata di belakang Chelsea dan tercicir ke tangga ketiga liga berbanding kedua sebelum ini.

Arsenal memintas United di tangga kedua walaupun mempunyai jumlah mata sama tetapi dibezakan dengan jumlah perbezaan gol.

Ferguson turut mendakwa pengadil tidak berada di posisi yang tepat untuk membuat keputusan itu (beri sepakan percuma) kerana penglihatannya dihalang di samping tidak bergerak.

"Gol itu tidak sepatutnya dibenarkan. Satu keputusan yang teruk tetapi kami tidak mampu berbuat apa-apa. Ia juga kini menjadi bualan pemain," tegasnya.

Beliau bagaimanapun menegaskan, pasukannya bermain lebih baik tetapi perlu menyalahkan diri sendiri kerana tidak memanfaatkan peluang yang ada biar pun menguasai permainan.

"Kami menguasai permainan dan bermain lebih baik. Juga memperoleh banyak peluang tetapi tidak menyudahkannya dengan baik," katanya lagi.

Justeru, beliau menyifatkan kekalahan kepada Chelsea ini memberi impak lebih besar berbanding kalah 0-2 kepada Liverpool sebelum ini.

"Chelsea kini lima mata di depan. Kalah kepada Liverpool tidak menjejaskan kedudukan kami tetapi kalah kepada Chelsea kami terlepas untuk menguasai takhta liga," ujarnya. - AFP

Sumber : Utusan Malaysia Online


DAH KALAH, SALAHKAN PENGANDIL PULAK!! LEPAS NI MAIN TAK PAYAH PAKAI PENGADIL.. SENANG!!

No comments: