Saturday, February 26, 2011

KeputusanLiga Super 25 Feb 2011 : Kedah 1 - 1 Kelantan

BADDROL (tengah) berjaya melepasi halangan dua pemain Kelantan pada aksi Liga Super di Stadium Darul Aman, Alor Setar malam tadi.



KEDAH gagal memanfaatkan kelebihan beraksi di gelanggang sendiri apabila sekadar mencatat keputusan seri 1-1 dengan peneraju Liga Super, Kelan- tan di Stadium Darul Aman, Alor Setar malam tadi.

Keputusan itu ternyata melegakan Kelantan yang masih mengekalkan rekod tanpa kalah setelah mengharungi lima perlawanan.

Jaringan Azlan Ismail Minit 57

Sebaliknya, Kedah yang terus buntu menambah koleksi keme- nangan di gelanggang keramat mereka harus mencari ramuan mujarab untuk mencari kejayaan selepas ini.

Permainan menarik ditunjukkan kedua-dua pasukan dengan Kedah mahu meraih tiga mata penuh manakala Kelantan pula ingin mengekalkan reputasi sebagai peneraju liga.

Bagaimanapun, Kedah terlebih dahulu menghasilkan gol menerusi Azlan Ismail pada minit ke-57 sebelum dibalas Kelantan menerusi Norshahrul Idlan Talaha pada minit ke-79.

Sebelum itu, pasukan pelawat mencemaskan penyokong tuan rumah apabila sepakan S. Chanturu dari luar kotak penalti terkena palang ketika penjaga gol Kedah, Abdul Hadi Hamid sudah tertewas.

Kelantan yang menguasai babak pertama terus memberi tekanan kepada skuad Kenari dan hampir memperoleh gol pembukaan, namun sepakan Chanturu sekadar melintasi gawang tuan rumah pada minit ke-35.

Kedah yang mahu mencari gol awal terus menggandakan usaha, namun sepakan Baddrol Bakhtiar ke sebe- lah kiri gawang pelawat pada minit ke-37 dihampakan penjaga gol kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat.

Memasuki babak kedua, Kedah hampir menceriakan kira-kira 8,000 penyokong mereka apabila Azlan berjaya meloloskan diri daripada tiga pertahanan lawan, namun sepakan lemahnya sekadar singgah ke dakapan Khairul Fahmi pada minit ke-53.

Usaha pemain tuan rumah yang terus menggandakan asakan akhirnya membuahkan hasil menerusi jaringan Azlan yang menerima hantaran dari- pada Baddrol.

Barisan benteng Kelantan terperangkap dengan kelicikan Azlan yang berjaya meloloskan diri di antara empat pertahanan lawan sebelum bola sepakannya menerjah gawang.

Keceriaan penyokong tuan rumah tidak berpanjangan apabila Norshahrul menyumbat masuk gol penyamaan pada minit ke-79.

Sumber : Kosmo Online
PERMAINAN TERUK SEMALAM... TAK TAU NAK KATA APA...
3 KALI PI STADIUM, 3 KALI SERI.... TENSION BETUL...

Wednesday, February 23, 2011

Amaran Daripada Polis,Sila Baca

 (bahaya kalau pintu dibiarkan buka begini, gambar hiasan)

Tolong Forwardkan msg ini ke semua rakan2 anda......
Pertolongan anda diperlukan untuk menyelamatkan rakan2 kita daripada menjadi mangsa,,SEBARKAN........

AMARAN DARIPADA POLIS

Berhati- hati kawan2ku tentang masaalah ekonomi yg semakin
parah, manusia terdesak melakukan berbagai2 cara untuk merompak kita..


Berhati2 semua terutama para wanita.

Bahaya....!!!

Baru minggu lepas malam Jumaat saya parking kereta diparking awam.
Semasa nak balik kerumah saya terperasan ada pelekat kat cermin
belakang
kereta saya. Bila saya tanggalkan pelekat tu kat rumah, rupa2nya cuma
resit pam minyak . Tak lama lepas itu saya terima email ini.


" AMARAN DARI PIHAK POLIS - BERHATI2 PADA KERTAS YANG MELEKAT PADA
CERMIN BELAKANG KENDERAAN ANDA"

-- CARA TERBARU UNTUK MENCURI KERETA ( INI BUKAN GURAUAN )
Sedarlah semua! Tolong sebar2kan..... Kita berjalan menghampiri tempat
parking, membuka kerata dan masuk kedalamnya. Kita start engine kereta
dan bersedia untuk berundur. Bila kita melihat cermin belakang untuk
melihat kawasan belakang, kita dapati ada kertas yg melekat ditengah2
cermin belakang menghalang pandangan kita. Jadi kita parking balik
kereta, buka pintu dan keluar untuk menanggalkan kertas (atau apa jua
benda) yang menghalang penglihatan kita tadi. Bila anda sampai
dibahagian belakang kereta, pada masa itulah pencuri itu akan keluar
dari tempat sembunyinya, masuk kedalam kereta dan memecut pergi.Dia
mungkin akan merempuh anda dengan laju semasa mereka melarikan kereta
anda. Perasan tak kaum hawa? Saya pasti beg duit kita masih didalam
kereta. Jadi sekarang pencuri memperolehi kereta kita, alamat rumah
kita, duit kita, dan kunci2 kita. Rumah kita dan kesemua identity kita
telah diperolehi!


BERHATI-HATI DENGAN CARA BARU YANG DIGUNAKAN

Jika kita melihat ada kertas melekat pada cermin belakang kita,
teruskan
memandu. Tanggalkan kertas itu kemudian. Dan bersyukur kerana anda
membaca email ini. Saya harap anda akan hantar email ini kepada kawan2
dan keluarga, terutama wanita. Kesemua maklumat peribadi dan
pengenalan
diri yang berada di beg tangan anda sudah tentu tidak mahu jatuh
ketangan orang lain.


Sekian, Terima kasih.
Dengan Ikhlas,
Afizah Raub
CEO Sekolah Percuma Membina Website dan Ilmu Pemasaran

Sumber : Email Yahoo Group

JOM SEBARKAN.. JANGAN SAMPAI ADA YANG KEHILANGAN KERETA...

Isteri cemburu tetak suami

 JURUTEKNIK menunjukkan salinan laporan polis yang dibuat sebaik keluar dari wad hospital Raja Permaisuri Bainun, di Ipoh, Jumaat lalu.

Juruteknik dakwa turut terima ugutan bunuh ketika terlantar di hospital

IPOH: Seorang Juruteknik Jabatan Kerja Raya (JKR) bukan saja parah ditetak dengan pisau pemotong sayur oleh isterinya yang dipercayai akibat cemburu buta tetapi dikurung di dalam rumah supaya mangsa tidak boleh mendapatkan rawatan dan meminta bantuan polis.

Dalam kejadian kira-kira jam 8.10 malam di rumah mereka di Taman Pinji Ria, Pengkalan, di sini, Jumaat lalu, mangsa dikatakan cuba ditetak di lehernya tetapi berjaya dihalang menggunakan tangan kiri menyebabkan otot tangannya itu putus hingga tiga jarinya tidak dapat digerakkan selain menerima 15 jahitan.
Tidak cukup dengan itu, suami berusia 30 tahun itu didakwa turut menerima ugutan bunuh daripada isterinya yang berusia 24 tahun ketika sedang dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), keesokan harinya.
Mangsa yang baru keluar dari wad kelmarin dan membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh petang semalam, mendakwa kejadian berlaku selepas isterinya menyatakan tidak mempercayai beliau selepas mendengar cerita dari sepupunya bahawa mangsa seorang kaki perempuan dan pernah membawa balik wanita ke rumah sebelum mereka berkahwin kira-kira setahun lalu.

Dalam laporannya, mangsa mendakwa menelefon sepupunya yang kemudian menafikan ada memberitahu isterinya mengenai cerita berkenaan menyebabkan isterinya tidak berpuas hati dan terus ke dapur mengambil pisau.

“Saya hanya terdiam dan ketawa kerana memikirkan isteri saya hanya bergurau tetapi tekaan saya salah dan ayat terakhir daripadanya sebelum menetak saya ialah `abang sudah melampau', " katanya dalam laporan itu.

Mangsa berkata, beliau diselamatkan oleh polis yang membawanya ke HRPB selepas berjaya membuat panggilan ke nombor 999 tetapi tidak faham kenapa polis tidak menahan isterinya ketika itu.
Sementara itu, mangsa yang ditemui mendakwa, isterinya seorang panas baran dan cemburu buta sepanjang perkahwinan mereka menyebabkan banyak berlaku perselisihan faham antara mereka.

“Walaupun sering bergaduh, saya masih sayangkan dia dan sentiasa berdoa sikapnya berubah. Memang sebelum ini saya dimaki hamun dan disepak terajang tetapi ia tidak pernah mengurangkan rasa kasih saya terhadapnya.

“Saya juga terkilan kerana sepanjang terlantar di HRPB, isteri saya tidak pernah menjenguk saya walaupun dia bertugas di hospital berkenaan," katanya.

Ditanya adakah beliau akan menceraikan isterinya berikutan kejadian itu, mangsa berkata beliau masih sayang dan mahu memberi peluang kepada isterinya untuk berubah walaupun isterinya itu sebelum ini mahu berpisah.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias, yang mengesahkan laporan itu berkata, isteri mangsa turut membuat laporan polis di Balai Polis Pasir Putih di sini, selepas kejadian itu.

Berikutan itu, katanya, polis masih menyiasat kes berkenaan sebelum mengambil sebarang tindakan.

Sumber : Berita Harian Online
 
BINI LA NI CUKUP GANAS KAN...
AKIBAT CEMBURU SAJA, TETAK SUAMI...
BERHATI-HATI LA DENGAN ISTERI YANG LEMBUT TAPI.....
SALAH SUAMI ATAU ISTERI DALAM KES NI ?? JOM KOMEN KAT SINI

Thursday, February 17, 2011

Cerita Sedih ( Warkah Buat Mak )

Sebelum baca cerita ini, buka dulu video youtube ni.. 
lepas tu, baca ..... Apa perasaan anda ?



Mak.....


Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan
sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dan sedia.....

Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu..... pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran diam ......
kengkadang siaran indonesia ...mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi
mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter
kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 s akit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..
Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit kami adik
beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak k e hospital dan itu lah pertama dan
terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..
kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit... mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kiter sampai....mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar kelinn naik motor.....
Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat

Mak.....
Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....
Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...ampon kan kiter....

Mak.....
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.... nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar
suasananya.. ... terasa syahdu dan s ayu gitu...dinginnnn. ....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan .....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat
gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis..... kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi.... Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...kiter rindu kat mak..!
Takpa la.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .

Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas
maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...kiter cuba bertahan... memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak... nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi ... Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..nanti kalau
gini ajer mak yang susah kat sana ..."
Dan akhirnya akak juga nangis ..... Agaknya mak nampak adegan tu...
sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh... mengharap sedekah da ri anak2 nya...
Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat... menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu.... kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak... esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje... Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih
kerana membesarkan kiter... memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang... boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih.




Yang Benar
Anak mak yang dah tak degil




p/s Bagi yang ada emak , tunjukkan lah kasih sayang anda sementara ada sedikit masa lagiii.....

 Sumber : Rakan Online

Tuesday, February 15, 2011

Lirik dan Lagu : Insya Allah Bahasa Melayu - Maher Zain

Insya Allah Bahasa Melayu - Maher Zain




Penyanyi : Maher Zain
Lagu : Insya Allah
Version : Bahasa Melayu

Andainya kau rasa tak berupaya
Hidup sendirian tiada pembela
Segalanya suram
Bagai malam yang kelam
Tiada bantuan tiada tujuan
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

Chorus
Insya Allah Insya Allah Insya Allah
Ada jalannya
Insya Allah Insya Allah Insya Allah
Ada jalannya

Andainya dosamu berulang lagi
Bagai tiada ruang untuk kembali
Dikau keliru atas kesilapan lalu
Membelenggu hati dan fikiranmu
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

Ulang Chorus

Kembalilah
Kepada Yang Esa
Yakin padaNya
Panjatkanlah doa
Oh Ya Allah
Pimpinlah daku dari tersasar
Tunjukkan daku ke jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar

Ulang Chorus

Hari Kekasih 14 Februari : Berkhalwat bawa anak kecil

TAHAN...pasangan kekasih terbabit yang dicekup dalam operasi, semalam.

SEPANG: Taktik seorang duda menggunakan anaknya berusia setahun lapan bulan bagi mengaburi pihak berkuasa ketika asyik memadu kasih dengan pasangan berusia 21 tahun tidak menjadi apabila dicekup pihak berkuasa di sebuah hotel murah di Dengkil, semalam.

Mereka ditahan penguat kuasa Pejabat Agama Islam Daerah Sepang dalam operasi antizina di beberapa hotel murah di Dengkil dan Bandar Baru Salak Tinggi, kira-kira jam 2 pagi, selepas mendapat maklumat pasangan bukan mahrim terutama dari luar kawasan itu menjadikan hotel murah di kawasan itu bagi ‘meraikan’ hubungan sulit sempena Hari Kekasih.

Malah, ketika ditahan, duda berusia 27 tahun dari Dengkil itu hanya memakai seluar pendek dan tidak berbaju, manakala pasangannya sudah berpakaian lengkap.

Operasi bermula jam 10 malam dan berakhir jam 6 pagi itu diketuai pegawai penguat kuasa Majlis Perbandaran Sepang (MPS), Mohd Azran Musa bersama 25 anggota membabitkan penguat kuasa Majlis Perbandaran Sepang (MPS), Polis Diraja Malaysia dan penguat kuasa agama.


Pegawai Penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Sepang, Alfian Ahmad, berkata duda terbabit dipercayai membawa anaknya bagi melindungi kegiatan tidak bermoral bersama pasangannya.

Menurutnya, pada zahirnya, orang ramai akan menyangka pasangan itu suami dan isteri apabila ada anak kecil bersama di dalam bilik hotel berkenaan.


“Tetapi, hasil risikan kami membongkar rahsia pasangan itu tiada sebarang hubungan suami isteri dan anak kecil itu anak lelaki terbabit.


“Kami percaya lelaki terbabit menggunakan taktik membawa anak kecil itu bagi mengaburi mata pihak berkuasa.

“Bagaimanapun, cara mereka memperalatkan kanak-kanak itu bagi menjayakan perbuatan maksiat mereka tidak berhasil apabila serbuan dilakukan penguat kuasa agama,” katanya ketika di temui dalam operasi itu, semalam.


Alfian berkata, siasatan turut mendapati lelaki terbabit sudah bercerai selain mempunyai seorang lagi anak dan memberikan alasan akan berkahwin dengan pasangan pada Jun depan.

Sumber : Harian Metro Online
TAKTIK YANG TIDAK MENJADI... CUBA LAGI... HAHA...
KALAU DAH BUAT SALAH TU, TETAP SALAH JUGAK...

Saturday, February 12, 2011

How does getting rewarded through sharing sounds like to you? Join #ChurpChurp today and bring more friends to the community!

Invite friends to ChurpChurp today!

Ready to burst out all the latest awesome news to your friends? Get rewarded by doing so! Bring your friends to sign up today and get rewarded RM 1.00 per friend invited. The more, the merrier!


How does getting rewarded through sharing sounds like to you? Join #ChurpChurp today and bring more friends to the community!

http://www.churpchurp.com/syamsyun/share/churpchurp-invite
http://www.churpchurp.com/syamsyun/share/churpchurp-invite
http://www.churpchurp.com/syamsyun/share/churpchurp-invite
http://www.churpchurp.com/syamsyun/share/churpchurp-invite
http://www.churpchurp.com/syamsyun/share/churpchurp-invite

Artis Indonesia : Luna Maya Mahu Taubat

 ( Mungkinkah selepas ini Luna Maya tidak berpakaian seksi lagi ? Kita tunggu dan lihat )


JAKARTA: Pelakon dan pengacara terkenal Indonesia, Luna Maya berkata, dia mahu bertaubat, memperbaiki kesilapannya dan meminta peminat memberinya kesempatan berbuat demikian.

Peguam Luna, Raffi Ahmad berkata kekasih vokalis kumpulan Peterpan Nazril Ariel Irham itu, terkilan dengan tunjuk perasaan yang dilakukan orang ramai terhadap mereka ketika Ariel dijatuhkan hukuman penjara 42 bulan atas kesalahan menyebarkan video lucah baru-baru ini.

“Luna pernah memberitahu saya, tiada manusia yang sempurna di dunia ini. Setiap orang pasti pernah melakukan kesalahan. Dia juga ingin memperbaiki kesalahannya. Berikutan itu kalangan peminat perlu memberi sokongan kepadanya.

“Tindakan berdemonstrasi dan melemparkan kata-kata kesat tidak mendatangkan faedah sebaliknya memburukkan lagi keadaan. Jika kita bersedia memaafkan orang lain, ia lebih mulia,” kata Raffi ketika ditemui wartawan di Jakarta Barat.

Raffi berkata beliau bersimpati dengan Luna dan penghinaan yang diterimanya membabitkan kes itu.

“Sesiapa yang menghadapi masalah seperti dialami Luna, pasti akan menghadapi tekanan jiwa yang berat. Tiada siapa ingin berdepan masalah seperti ini,” katanya.

Raffi berkata anak guamnya tidak pernah bercerita secara terperinci mengenai tekanan yang dihadapinya kerana ia terlalu sensitif untuk dibincangkan. Kelmarin, Luna tidak hadir pada sambutan hari lahir rakan baiknya, Olga Syahputra dan tidak memberi alasan ketidakhadirannya.

Luna sebelum ini menemui Suruhanjaya Hak Asasi Indonesia bagi mendapatkan bantuan membabitkan kesnya selepas mendakwa ‘dianiaya’ sistem perundangan negara itu. – Agensi

Sumber : Berita Harian Online

 BAGUS LA... KALAU DAH BERSALAH.. BERTAUBAT LAH..... 
TAPI JANGAN DIMULUT SAJA... KENA BETUL-BETUL BERTAUBAT

Kelab Gergasi Liga Perdana Inggeris (EPL) Manchester United dalam proes untuk DIJUAL


Glazer jual Man Utd dengan harga RM8 bilion?

PEMILIK Manchester United, keluarga Glazer dikhabarkan sedang dalam proses untuk menjual kelab gergasi Liga Perdana Inggeris (EPL) itu kepada Qatar Holdings dengan nilai £1.6 bilion (RM8 bilion).

Menurut sebuah akhbar tempatan, pemilik United dari Amerika Syarikat, kini sedang ‘tawar-menawar’ tetapi proses itu pada dasarnya sudah dipersetujui dan bakal menyaksikan pelabur dari Amerika itu akan membuat untung hampir dua kali ganda berbanding £790 juta (RM3.95 bilion) yang mereka bayar ketika membeli kelab itu pada 2005.

United sedang bersiap-sedia untuk berdepan pasukan sejiran Manchester City yang turut dimiliki pelabur kaya-raya dari Timur Tengah, Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan dan mungkin perlawanan sejiran itu menjadi perlawanan terakhir United di Old Trafford di bawah regim Glazer.
Glazer kurang digemari sejak enam tahun lalu, malah pernah dibantah ketika mengambil alih kelab itu kerana peminat setia bimbang pemilik dari Amerika itu akan meletakkan United di ambang risiko dalam jangka masa panjang.

Akhbar melaporkan Glazer membuka tawaran dengan harga £2 bilion tetapi menerima tawaran £1.6 bilion dan sumber dalaman memberitahu, rundingan pembelian oleh Qatari Holdings - rangkaian pelaburan milik keluarga diraja Qatar yang diketuai Emir Sheikh Hamad - hampir menjadi kenyataan tetapi United terus menafikannya.

Pengarah Komunikasi United, Phil Townsend kelmarin, menegaskan tiada tawaran dibuat.

“Tiada sebarang usaha dibuat untuk membeli Manchester United dan usaha ini juga tidak dialu-alukan,” katanya kepada media.

Qatar Holdings mempunyai pelbagai hartanah di England termasuk Kedutaan Amerika di London dan kompleks membeli belah mewah Harrods, yang dibeli daripada pemilik Fulham, Mohamed Al Fayed tahun lalu. – Agensi

Sumber : Berita Harian Online
 
MANCHESTER UNITED NAK KENA JUAL.. APA REAKSI PEMINAT MAN UTD  ?

Kerajaan BN membawa pulang rakyat Malaysia di Mesir dengan PERCUMA, Kerajaan Pakatan Rakyat pula beri DISKAUN tiket ke Mesir, Setuju ?

Tanggung sendiri tiket ke Mesir

KUMPULAN pelajar Malaysia dari Mesir yang berasal dari Kedah bertemu sanak saudara sebaik tiba di Alor Setar kelmarin.

KUALA LUMPUR – Pelajar yang ingin kembali ke Mesir untuk menyambung pengajian perlu bersedia menanggung sendiri kos tiket penerbangan tanpa diskaun.

Timbalan Menteri Luar, Senator A. Kohilan Pillay berkata, perkara itu adalah amalan biasa termasuk ketika melibatkan pelajar Malaysia yang dibawa pulang dari Padang dan Solo, Indonesia akibat letusan gunung berapi baru-baru ini.

“Kerajaan hanya menanggung kos perjalanan pada waktu kecemasan sahaja.

“Kita tidak pernah bincang untuk memberikan diskaun dan sebagainya. Tetapi jika ada syarikat penerbangan yang hendak bagi diskaun, itu terserah pada budi bicara mereka,” jelasnya ketika dihubungi di sini semalam.

Sumber : Kosmo Online

Kerajaan BN membawa pulang rakyat Malaysia di Mesir dengan PERCUMA,                        Kerajaan Pakatan Rakyat pula beri BANTUAN atau DISKAUN tiket ke Mesir,   

Baru sama-sama adil buat kerja. 
Setuju ? 

Melayu bertudung tapi tunjuk payu di tempat awam..

ayunyer.. kan ? siapa yang masih solo, boleh pilih ...
hehehehhe.. jangan marah ya....

For Fun

Hari Kekasih: Menteri terima ratusan panggilan telefon

( gambar hiasan )

KOTA BHARU - Cadangan ‘kekang aktiviti tidak bermoral’ oleh Pemuda Pas menyebabkan Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen menerima ratusan panggilan telefon daripada mereka yang bimbang dengan perkara itu.

Mendedahkan perkara tersebut kepada pemberita di sini hari ini, Menteri Pelancongan itu berkata, panggilan terbabit datang daripada pelbagai pihak termasuk pelancong asing.

"Para pemanggil berasal dari industri pelancongan luar dan dalam negara.

Kenyataan tersebut boleh menyebabkan ketakutan atau kebingungan pada pelancong asing untuk datang ke negara kita dan perkara itu akan membuat mereka berfikir dua kali untuk mempromosikan Malaysia,” katanya.


Ketua Dewan Pemuda Pas Nasrudin Hassan Tantawi sebelum ini dilapor meminta negeri-negeri yang ditadbir pakatan pembangkang melaksanakan kempen mengekang gejala tidak bermoral pada Hari Kekasih yang disambut masyarakat dunia pada setiap 14 Februari. - Bernama

Sumber : Kosmo Online
KEKANG AKTIVITI TIDAK BERMORAL UNTUK UMAT ISLAM.. SETUJU...

Thursday, February 10, 2011

Perlawanan Persahabatan Antarabangsa : Malaysia 2-0 Hong Kong

Makin garang



AMIRULHADI (kiri) mempamerkan aksi cemerlang apabila menjaringkan salah satu gol Malaysia pada aksi menentang Hong Kong semalam Malaysia menang 2-0.

SELEPAS kejayaan menjulang trofi pada Kejohanan Piala Suzuki AFF 2010 Disember tahun lalu, skuad bola sepak kebangsaan meneruskan rentak garang.

Kali ini, skuad bimbingan K. Rajagobal itu tampil dengan prestasi penuh konsisten apabila berjaya mencatat kemenangan 2-0 ke atas Hong Kong dalam satu aksi persahabatan di Stadium Shah Alam malam tadi.

Kapten skuad kebangsaan, Safiq Rahim dan pemain sayap Selangor, Mohd. Amirulhadi Zainal muncul wira selepas masing-masing meledak satu gol pada minit ke-43 dan 90.

Meskipun sekadar mencatat kemenangan ke atas pasukan yang menduduki ranking lebih rendah berbanding skuad negara, kualiti serta corak permainan yang dipamerkan anak-anak buah Rajagopal pada perlawanan itu wajar diberikan pujian.

Ketika ini, Skuad negara menghuni ranking ke-140 dunia manakala Hong Kong pula di tangga ke-143.

Jika sebelum ini ada segelintir pihak menganggap kejayaan yang dilakar barisan pemain negara pada Piala Suzuki AFF tahun lalu tidak akan bertahan lama, ternyata andaian tersebut jauh meleset sama sekali.

Kemenangan ke atas Hong Kong itu sudah mampu membuktikan segala-galanya biarpun diakui masih banyak kelemahan yang perlu dibaiki.

Bagaimanapun, anak-anak buah Rajagopal wajar diberikan kredit di atas usaha serta komitmen mereka bagi mengembalikan semula kegemilangan sukan bola sepak tanah air di pentas antarabangsa.

Ini boleh dianggap sebagai permulaan dan diharapkan barisan pemain negara yang ada ketika ini mampu melangkah lebih jauh lagi.

Andai rantau Asia Tenggara berjaya ditakluk, tidak mustahil skuad negara mampu layak beraksi ke saingan Piala Asia dan siapa tahu ke Piala Dunia pula.

Pada aksi semalam, hampir 10,000 ribu penonton hadir ke stadium memberikan sokongan kepada skuad negara yang jelas menguasai perlawanan berbanding Hong Kong.

Jika tidak disebabkan tiang gol, anak-anak buah Rajagobal sudah pasti meraih gol awal menerusi rembatan voli penyerang baru kelab Indonesia, Pelita Jaya, Mohd. Safee Mohd. Sali dari luar kotak penalti seawal mini ke-12.

Skuad negara terus garang apabila melancarkan serangan bertali arus ke arah kubu pertahanan Hong Kong namun masih gagal memecah kebuntuan.

Namun, gol yang dicari-cari skuad negara akhirnya menjelma menerusi gerakan solo Safiq ke dalam kotak penalti pada minit ke-43 dan keputusan tersebut kekal sehingga tamat babak pertama perlawanan.

Sebaik babak kedua bersambung, Rajagobal melakukan enam pertukaran dan kemasukan Amirulhadi yang masuk menggantikan Mohd. Ashaari Samsudin ternyata membuahkan hasil apabila dia menjaringkan gol kedua skuad negara pada lewat babak perlawanan.

Keputusan 2-0 itu kekal sehingga tamat perlawanan.

Sumber : Kosmo Online

TAHNIAH MALAYSIA..

Wednesday, February 09, 2011

Mayat warga emas ditemui dalam longkang di Batu 4, Tandop, Alor Setar. Kedah

ALOR SETAR – Mayat seorang lelaki warga emas yang tinggal rangka ditemui dalam longkang di Batu 4, Tandop, dekat sini semalam.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, ACP Adzaman Mohd Jan berkata, rangka Beh Kuan Tong, 56, dari Sungai Korok ditemui seorang pekerja pembersihan ketika membersihkan longkang di kawasan itu kira-kira pukul 7.10 petang.

Identiti warga emas lembam itu dikenali daripada kad rawatan pesakit yang ditemui dalam bajunya.

Polis yakin kematian lelaki itu bukan kes pembunuhan, namun akan tetap menyiasat punca kematiannya, kata Adzaman yang dihubungi hari ini.

Beliau berkata, siasatan polis mendapati lelaki itu disenaraikan sebagai orang hilang yang dilaporkan oleh keluarganya pada September tahun lepas. – Bernama

Sumber : Kosmo Online

Tuesday, February 08, 2011

CUEPACS mahu gaji minimum RM900 sebulan dalam usaha membantu kakitangan berpendapatan rendah.


KUALA LUMPUR: CUEPACS yang mewakili lebih sejuta kakitangan perkhidmatan awam merayu kerajaan supaya memperkenalkan gaji minimum RM900 sebulan dalam usaha membantu kakitangan berpendapatan rendah.

Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata ketika ini segelintir kakitangan kerajaan yang bekerja sebagai pekerja am rendah, pembantu pejabat dan pemandu masih menerima gaji asas antara RM600 hingga RM647 sebulan.

“Kita berasakan sudah tiba masanya struktur gaji sektor awam disemak semula dengan mewujudkan kadar gaji minimum selepas kali terakhir semakan dilakukan pada 2007.
“Jika sektor awam mempunyai gaji minimum, CUEPACS berasakan segelintir kakitangan awam tidak akan membuat kerja sampingan yang kini dilihat sedikit sebanyak menjejaskan prestasi kerja mereka,” katanya di sini, semalam.

Omar berkata demikian pada sidang media sebelum merasmikan kursus pemantapan disiplin dan integriti Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung Malaysia (KPPJSM) di Pusat Belia Antarabangsa, di sini.

Omar berkata, CUEPACS juga akan membangkitkan perkara itu pada Makmal Gaji Minimum yang dijadualkan berlangsung hari ini di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya.

Beliau berkata, pihaknya juga akan mengadakan pertemuan bersama Kementerian Pelajaran dalam tempoh terdekat ini berhubung isu pekerja kontrak yang kehilangan kerja selepas kontrak perkhidmatan masing-masing tidak disambung semula.

Sementara itu, Bahagian Komunikasi Korporat Kementerian Sumber Manusia dalam kenyataan semalam, berkata orang awam akan diberi peluang mengemukakan pendapat mengenai dasar gaji minimum apabila kementerian mengadakan Hari Terbuka bermula jam 10 pagi hingga jam 5 petang Sabtu ini.

Katanya, program berkenaan diadakan di Wisma Perkeso, Jalan Tun Abdul Razak di sini. 

Sumber : Berita Harian Online
DENGAN HARAPAN, GAJI DAPAT DIMINIMUMKAN KEPADA RM900....

Sunday, February 06, 2011

Selamat Tahun Baru Cina 2011



Saya mengucapkan 
Happy Chinese New Year 
untuk semua blogger dan kawan-kawan yang berbangsa Cina

Skuad Hijau Kuning, Kedah 2011 : Nama Pegawai, Jurulatih dan Pemain



































Sumber : -

Pengumpat, Pencela serta Pengadu Domba adalah antara DOSA BESAR


Pedoman: Mengadu domba antara dosa besar

DALAM peristiwa Israk dan Mikraj, dinyatakan bahawa Rasulullah SAW menyaksikan segolongan lelaki dan wanita memotong potongan daging seorang daripada mereka.

Kemudian, mereka meletakkan potongan daging itu pada mulut seorang di kalangan mereka dan berkata: “Makanlah seperti mana yang aku makan.” Hairan dengan kejadian itu, Rasulullah SAW bertanya kepada Jibril: “Wahai Jibril, siapakah mereka itu? Lantas Jibril menjawab: “Mereka inilah pengumpat, pencela serta pengadu domba.” Menyentuh mengenai hal ini, Imam al-Ghazali serta kebanyakan ulama Islam bersepakat ia termasuk antara dosa besar yang mendedahkan sesuatu perihal atau percakapan orang lain kepada diri yang diumpat.

Sikap suka mengadu ini pasti mendatangkan persengketaan dan perbalahan antara dua pihak dan sesiapa yang melakukannya tergolong dalam kalangan orang yang menabur fitnah sebagaimana kumpulan manusia yang dilihat oleh Rasulullah SAW.

Ini jelas dalam firman Allah SWT dalam surah Humazah, ayat satu yang bermaksud: “Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci dan pengeji,” dan surah al-Qalam, ayat 11 hingga 13 yang bermaksud: “Yang suka mencaci lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk menjahilkan orang ramai).” Dalam ayat ini, golongan yang suka mencaci dan menyebarkan fitnah untuk merosakkan orang lain tergolong di dalam perbuatan mengadu domba.


Sebagai orang Islam, menjadi kewajipan kepada kita untuk tidak melakukan fitnah dan mengadu-domba serta menolak jika didatangi orang yang suka berbuat demikian.


Ini sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.” (Surah al-Hujurat, 6) Allah SWT juga berfirman bahawa kita tidak boleh mencampuri urusan dan perbalahan orang lain serta memperbesar-besarkan sesuatu perkara sebagaimana dinyatakan dalam surah al-Hujarat, ayat 12, bahawasanya: “Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.” Huzaifah RA menyatakan, bahawasanya beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda bahawa golongan ini tidak akan memasuki syurga sebagaimana sabda baginda iaitu: “Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba.” (Riwayat Muslim) Justeru, peliharalah lidah daripada melakukan perkara yang ditegah oleh syariat seperti mengadu domba atau menyebar fitnah kerana ia merosakkan hubungan sesama insan, selain akan diazab oleh Allah SWT sebagaimana diperlihatkan kepada Rasulullah SAW pada malam Israk dan Mikraj.

Sumber : Harian Metro Online

SEMOGA MENJADI PEDOMAN UNTUK KITA SEMUA..

Manchester United kalah di tangan pasukan tercorot, Wolverhampton Wanderers


Wolves calar rekod Man Utd


LONDON: Wolverhampton Wanderers melakukan kejutan Liga Perdana Inggeris apabila menewaskan pendahulu liga, Manchester United 2-1, awal pagi tadi, sekali gus memusnahkan rekod tanpa kalah United musim ini.

United yang bertandang ke Wolves yang kini kelab tercorot liga, memperoleh gol awal menerusi Nani pada minit ke-3 tetapi George Elokobi menyamakan kedudukan enam minit kemudian.
Wolves memperoleh gol kemenangan menerusi Kevin Dolye pada minit ke-40.

Dengan keputusan itu, Arsenal yang mencatat keputusan seri 4-4 dengan Newcastle merapatkan jurang tiga mata dengan United yang masih di tangga teratas liga. - Agensi

Sumber : Berita Harian Online, livescore

REKOD MAN UTD LEBUR... HAHA

Mubarak letak jawatan parti


KAHERAH 5 Fe. - Hosni Mubarak meletakkan jawatan sebagai pemimpin tertinggi parti pemerintah, Parti Demokratik Kebangsaan Mesir, hari ini.

Pengumuman Presiden Mesir itu menyusul selepas setiausaha agung parti itu, Hossam Badrawi dan anaknya, Gamal Mubarak yang juga salah seorang pemimpin tertinggi parti itu mengumumkan meletakkan jawatan. - REUTERS


Sumber : Utusan Malaysia Online

PERKEMBANGAN BAIK DI MESIR...

Ranking terbaru FIFA pada 2 Februari 2011, Malaysia naik 2 anak tangga. Kini berada di ranking ke 140 terbaik Dunia

( klik pada gambar untuk gambaran lebih jelas)

Tahniah Skuad Harimau Malaya!!

Tahniah kerana memberi aksi terbaik di peringkat antarabangsa.
Tahniah juga kerana memperbaiki ranking terbaik Malaysia di peringkat Dunia.
Singapore pun dah jatuh 3 anak tangga dari 139 kepada 142.

Tahniah Malaysia!!


Saturday, February 05, 2011

Tebuan Pembunuh!!



Mangsa tebuan peluk ibu malam sebelum tragedi

BAGAN DATOH: “Malam sebelum kejadian, arwah tiba-tiba datang ke bilik saya dan terus memeluk sekuat-kuat hati. Namun, saya tak mengesyaki apa-apa. Saya lihat arwah seperti biasa saja”.

Begitu cerita ibu mangsa sengatan tebuan kunyit, Noraini Sanijo, ketika diminta mengulas mengenai kejadian malang yang menimpa anaknya, Ashraff Nabit Abdullah, 7, yang meninggal dunia kelmarin, sehari selepas tragedi yang berlaku di rumahnya di Kampung Parit Che Meja, Sungai Tengah, Selekoh, di sini malam Selasa lalu.

“Bagi saya kejadian yang menimpa arwah adalah sesuatu yang sukar diterima kami sekeluarga.
“Walau apa pun, kami reda di atas pemergiannya dan menganggap ini sebagai takdir,” katanya yang menyifatkan anaknya sebagai seorang periang dan suka makan nasi lemak.

Ashraff Nabit, murid Tahun Satu Sekolah Kebangsaan Sungai Tiang, menghembuskan nafas terakhirnya di Wad Kecemasan Hospital Teluk Intan (HTI) kira-kira jam 8 malam kelmarin.

Mangsa kemudian dibawa ke HTI selepas keluarganya menyedari sesuatu yang tidak kena apabila lebam di muka kanak-kanak itu tidak berkurangan selain demam panas walaupun sudah menerima rawatan di Klinik Sungai Batang dekat sini, selepas kejadian berkenaan.

Sumber : Berita Harian Online
KEPADA KANAK-KANAK, 
JAUHI DARI SARANG TEBUAN.. JANGAN BERMAIN DENGAN TEBUAN...
SEEKOR TEBUAN SENGAT KITA, BOLEH MEMBAWA PADAH.. INGAT!!

14 Februari, Vallentine Day : HARAM SAMBUT HARI KEKASIH bagi UMAT ISLAM


Apakah hukum umat Islam turut menyambut Hari Valentine pada 14 Februari lalu dan bagaimana hendak menyedarkan golongan tersebut agar menghentikan perbuatan itu yang menjadi amalan kebanyakan remaja yang bercinta?


JAWAPAN: Menyambut Valentine Day (Hari Kekasih) hukumnya haram. Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, “Dan janganlah kamu menghampiri zina sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan keji dan satu jalan yang jahat.’’ (al-Isra: 32)

Mafhumnya, Allah s.w.t. tidak mengharamkan zina semata-mata malahan apa-apa yang boleh membawa kepada zina juga hukumnya haram.

Apa yang jelas dalam sambutan Valentine Day ialah pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan. Justeru, bagi menzahirkan rasa cinta, pelbagai aktiviti dilakukan yang jelas haram dan bertentangan dengan Islam. Apa yang pasti ialah pasangan kekasih akan mengadakan pertemuan demi melahirkan perasaan cinta. Pada waktu itu yang ketiga ialah syaitan yang menghasut mereka supaya melakukan perkara-perkara terkutuk.

Nabi telah menegah kita daripada meniru budaya Yahudi dan Nasrani dengan sabdanya yang bermaksud, “Nescaya kamu akan turut jejak langkah mereka (Yahudi dan Nasrani ) sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga kamu akan turuti mereka walaupun mereka masuk ke dalam lubang biawak. Lantaran sahabat bertanya: Adakah mereka itu Yahudi dan Nasrani? Baginda menjawab: Siapa lagi kalau bukan mereka.’’

Islam mengharamkan sambutan seperti itu bagi menghalang berlakunya perkara yang lebih buruk. Islam menghalang demi membatasi perhubungan lelaki dan perempuan supaya masing-masing dapat memelihara kehormatan diri.

Menyambut Valentine Day adalah bertentangan dengan syiar dan norma-norma budaya masyarakat Islam Melayu. Malah budaya itu diimport dari Eropah yang menghalalkan perhubungan lelaki dan perempuan atas dasar suka sama suka.

Perlu difahami bahawa Islam bukan satu agama yang rigid atau ekstrem tetapi Islam bermatlamat membawa kesejahteraan demi memelihara nama baik umat Islam supaya menjadi umat contoh.



SEJARAH SAMBUTAN HARI VALENTINE

Bila kita membicarakan tentang sejarah sambutan hari Valentine maka kita akan dapati bahawa terdapat 4 pendapat berkaitan dengannya.

Ø Pendapat pertama mengaitkannya dengan pesta sambutan kaum Rom kuno sebelum kedatangan agama Kristian yang dinamakan Lupercalia. Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13hb hingga 18hb Februari. Dua hari pertama mereka menyembah dewi cinta bagi kaum Rom kuno yang bernama Juno Februata. Pada hari ini para pemuda Rom memilih nama-nama gadis-gadis yang menjadi pilihan mereka lalu dimasukkan ke dalam sebuah kotak. Setiap pemuda tersebut kemudiannya akan mencabut nama tersebut dari dalam kotak itu secara rawak. Nama gadis yang tertera di dalam kertas tersebut akan menjadi pasangan yang akan menjadi objek hiburan seksnya selama setahun. Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan serigala. Pada hari ini mereka akan menyembelih seekor anjing dan kambing. Kemudian mereka akan memilih 2 pemuda Rom yang dianggap paling gagah untuk menyapukan darah binatang tersebut ke badan mereka lalu mencucinya pula dengan susu. Setelah itu akan di adakan perarakan besar-besaran yang diketuai 2 pemuda tersebut dan mereka berdua akan memukul orang ramai yang berada di laluan mereka dengan kulit binatang dan para wanita akan berebut-rebut untuk menerima pukulan tersebut kerana mereka beranggapan ianya akan menambahkan kesuburan mereka.

Ø Pendapat kedua mengaitkannya dengan kematian paderi St. Valentine ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Terdapat 2 versi cerita berkaitan dengan St. Valentine ini.

Versi pertama. Pada masa pemerintahan Claudius II, kerajaan Rom yang menyembah dewa-dewi amat memusuhi penganut agama Kristian dan para mubaligh Kristian telah dipenjara serta disiksa. St. Valentine sebagai seorang yang tegar menganut agama Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut turut dipenjarakan oleh Cladius II. Dikhabarkan St. Valentine walaupun dipenjarakan, beliau tetap mengajar dan menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan-banduan penjara di samping membantu tawanan-tawanan penjara meloloskan diri dari penjara. Kegiatan ini telah diketahui oleh Cladius II dan beliau memerintahkan St. Valentine diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari. Pengorban yang dilakukan oleh St Valentine ini dianggap oleh penganut Kristian sebagai satu pengorbanan yang besar demi kecintaan beliau terhadap agamanya. Malah St. Valentine disamakan dengan Jesus yang dianggap oleh penganut Kristian mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya. Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan ‘From your Valentine’ (Daripada Valentinemu). Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka St. Valentine.

Versi kedua. Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda dan masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding dengan mereka yang telah berkahwin. Justeru itu Cladius II menghalang para pemuda dari berkahwin. Namun demikian St.Valentine menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan terhadap para pemuda-pemuda Rom secara sulit. Aktiviti St. Valentine ini akhirnya dapat diketahui oleh Cladius II lalu beliau mengarahkan St. Valentine ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M.

Ø Pendapat ketiga. Ia dirayakan sempena kejatuhan Kerajaan Islam Andalusia di Sepanyol. St. Valentine merupakan individu yang telah memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu. Disebabkan sumbangan beliau itu, St. Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat. 14 Februari 1492 merupakan tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol dan dianggap pada hari itu hari kasih sayang kerana mereka menganggap Islam adalah agama yang zalim.

Ø Pendapat keempat. menyatakan sambutan hari Valentine ini bersempena dengan sifat burung yang musim mengawan burung yang jatuh pada 14hb Februari. Ini merupakan pendapat tradisi orang Inggeris.
Disini kita dapat melihat dengan jelas bahawa asal-usul sambutan Hari Valentine ini tidak ada hubung-kaitnya dengan budaya serta agama bagi umat Islam.

Sumber : Blog Kawan

KEPADA YANG INGIN SAMBUT HARI KEKASIH TU, LUPAKANLAH...
KALAU DAH HARAM, JANGAN TERUSKAN.. KALAU DAH TAU, JANGAN BUAT-BUAT TAK TAU....
BERDOSA BESAR... INGAT SAMA KEPADA ALLAH.. INGAT SAMA DENGAN AJARAN ISLAM.. 
SEBAR-SEBARKAN PERKARA NI KEPADA RAKAN-RAKAN ANDA...

p/s : RAMAI ORANG MELAYU SUKA SAMBUT HARI VALENTINES NI... KAN ?

Friday, February 04, 2011

Brendan Sedia Timbang Tawaran Beraksi Dalam Skuad Kebangsaan Harimau Malaya

BRENDAN (kiri) bertindak sebagai nadi di jentera tengah Sydney FC dalam saingan Liga Australia.

JIKA Indonesia berbangga dengan pemain natrulisasinya dari Belanda, Irfan Bachdim, kini Malaysia juga mampu menguatkan lagi skuad kebangsaan dengan seorang pemain kelahiran Australia, Brendan Gan.

Pemain tengah Sydney FC itu kacukan Australia/Malaysia kini beraksi dalam Liga A Australia.

Pemain berusia 22 tahun ini dilahirkan dan dibesarkan di Sydney tetapi bapanya berasal dari Seremban, Negeri Sembilan.

Mengikut peraturan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), dia layak mewakili Malaysia.

 SELAIN menjadi penggerak di bahagian tengah, Brendan juga boleh beraksi sebagai pemain sayap.

Baru-baru ini, Brendan sempat menonton aksi skuad bola sepak negara menerusi siaran langsung ketika saingan Piala Suzuki AFF 2010 dan dia mengakui kagum dengan corak serta taktikal yang dipraktikkan ketua jurulatih, K. Rajagobal.

Dalam satu temu bual khas dengan Astro Awani baru-baru ini, Brendan juga menegaskan bahawa kelab yang diwakilinya sekarang memberinya galakan beraksi dengan skuad kebangsaan Malaysia jika Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengambil keputusan memanggilnya.

Brendan selesa bermain di bahagian tengah, namun dia juga berupaya beraksi di bahagian sayap kanan dan kiri.

Mungkin FAM kini boleh menghantar jurulatih, Rajagobal atau jurulatih Harimau Muda A, Ong Kim Swee ke Sydney untuk meninjau dan melihat sendiri kemampuan Brendan beraksi dalam saingan Liga A Australia.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad sebelum ini mengesahkan bahawa badan induk bola sepak negara itu akan segera menghubungi Sydney FC bagi mendapatkan butiran terperinci mengenai Brendan sebelum memanggilnya untuk tugasan antarabangsa.

Sumber : Kosmo Online
DENGAN HARAPAN PEMINAT MALAYSIA SUPAYA DAPAT MEMBAWA BRENDAN INI MEWAKILI MALAYSIA BAGI SAINGAN KELAYAKAN OLIMPIK DAN PIALA DUNIA..
MALAYSIA BOLEH!!