Monday, January 31, 2011

AIR SEMBAHYANG & PENJELASANYA...



1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah,ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".
Penjelasan nombor 1 : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.


2. Ketika membasuh muka,berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".
Penjelasan nombor 2 : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku ditangan kanan ku ini".
Penjelasan nombor 3 : Ahli syurga diberikanhisab-hisabnya di tangan kanan .

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab- hisab ku di tangan kiri ku ini".
Penjelasan nombor 4 : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri .

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".
Penjelasan nombor 5 : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini"
Penjelasan nombor 6 : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
Penjelasan nombor 7 : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali..

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya, Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat"
Penjelasan nombor 8 : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri.

Pernah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?
Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam?

Pernah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?

Bersyukurlah dan bertaubat selalu.. Hantar e-mail ini kepada rakan-rakan yang lain. Ikhlas kerana Allah..

Wasallam

Sunday, January 30, 2011

iklan: Jawatan Kosong Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) - Jan 2011


Permohonan dipelawa kepada individu yang profesional, dinamik, kreatif dan bermotivasi untuk mengisi jawatan berikut :-

1. Pegawai Eksekutif (Perundangan) Gred 41
2. Pegawai Eksekutif (Keselamatan) Gred 41
3. Penolong Pegawai Eksekutif (Keselamatan) Gred 31
4. Penolong Pegawai Eksekutif (Penaksiran) Gred 31
5. Penolong Pegawai Eksekutif (Perakaunan) Gred 31
6. Penolong Pegawai Eksekutif (Kesetiausahaan) Gred 31
7. Pembantu Tadbir (Kesetiausahaan) Gred 21

DOWNLOAD IKLAN JAWATAN

TARIKH TUTUP : 10 February 2011

Saturday, January 29, 2011

Sabar Sayang! Tahan Saja, Esok Baru Cabut


Ada sepasang pengantin baru berada di kamar pengantin, di malam pertama.

Pada tengah malam itu, tiba-tiba isterinya mengerang, "Adoi.. Sakitnya

bang...! Macam mana ni bang..?"


Suaminya lantas menenangkan isterinya, "Jangan nangis Sayang.. Nanti emak

ayah dengar.. Mereka mungkin belum tidur lagi tu.." Kebetulan bilik mertua

hanya bersebelahan kamar tidur pengantin.



Tapi kerana tidak dapat menahan sakit, isterinya tambah kuat mengerang.

Mahu tidak mahu, si suami pun berkata, kali ini kuat sedikit suaranya:

"Sabar Sayang! Tahan saja.. Esok baru cabut."


Sejak dari tadi si mertua lelaki masih belum tidur. Dia memang terdengar

anak perempuannya mengerang, tadi dia tidak peduli, biasalah malam

pengantin, fikirnya. Tapi kali ini dia sudah hilang sabar. Dia bangun, pergi

ke bilik sebelah lantas menendang pintu kamar pengantin.


Dengan rasa geram bapa mertua berteriak: "Ni apa kena ni? Tak faham ke?

Anak aku boleh mati kalau besok baru kau nak cabut! CABUT SEKARANG JUGA!"


Terkejut besarlah kedua pengantin tu. Sambil tersipu-sipu pengantin

perempuan pun berkata kepada ayahnya: "Abah, takkan sakit gigi pun boleh

mati.. Lagipun manalah ada Klinik Gigi yang buka 24 jam?".


------------ --------- --------- --------- --------- --------- -----


MORAL:

Sebenarnya sebagai insan yang bijaksana, tidaklah wajar untuk kita buruk

sangka dan mencuri-curi dengar perbualan orang lain. Ini mungkin akan

menyebabkan kita salah sangka kerana kita tidak tahu cerita selengkapnya.

Akibatnya, kita sendiri mungkin akan dapat malu kerana bertindak melulu.

Orang Cemerlang Suka Memaafkan, Memaafkan lebih baik dari berdendam


Orang cemerlang memaafkan kesalahan orang yang bersalah padanya, walau sebesar manapun jua kesalahan yang dilakukan. Kenapa? Sebab jika tidak memaafkan, dendam akan berkumpul di dalam hati, seteursnya mengikis motivasi.

Orang cemerlang suka memaafkan kemudian melupakan, seolah-olah tiada apa yang berlaku. Sikap suka memaafkan mengambil masa untuk diserap menjadi sikap semulajadi. Namun dengan amalan berterusan, Anda mampu menjadi menjadi seorang pemaaf sama seperti orang-orang cemerlang ini.

Memaafkan lebih baik dari berdendam. Anda senang jadi bersemangat dalam apa jua perkara.

Thursday, January 27, 2011

Jawatan Kosong : Majlis Perbandaran Kangar, Perlis, Tarikh Tutup :- 10 Februari 2011


MAJLIS PERBANDARAN KANGAR
( Pemberitahuan Jawatan Kosong )

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia (Keutamaan diberikan kepada rakyat   negeri   Perlis)  yang  berkelayakan  bagi  mengisi  kekosongan  jawatan  bertaraf  tetap di pentadbiran Majlis Perbandaran Kangar, Perlis seperti berikut :
Bil.
Nama Jawatan
Gred
Jumlah Kekosongan
1.
Juruaudit
W41
1
2.
Akauntan
W41
2
3.
Pegawai Undang-Undang
L41
1
4.
Pegawai Perancang Bandar dan Desa
J41
2
5.
Arkitek Landskap
J41
1
6.
Penolong Juruaudit
W27
1
7.
Penolong Akauntan
W27
1
8.
Penolong Pegawai Undang-Undang
L29
1
9.
Pen. Pegawai Perancang Bandar dan Desa
J29
1
10.
Penolong Arkitek Landskap
J29
1
11.
Penolong Juruukur Bahan
J29
1
12.
Penolong Pegawai Pertanian
G27
1

Maklumat Skim Perkhidmatan dan Syarat Lantikan Jawatan
SILA KLIK DI SINI
MUAT TURUN BORANG PERMOHONAN DI SINI

Sumber : Portal Majlis Perbandaran Kangar

 
SEMOGA DAPAT MEMBANTU ANDA YANG SEDANG MENCARI PEKERJAAN

Wednesday, January 26, 2011

Kelantan Berada Dalam Bahaya, Mungkin Berdepan Masalah Tidak Dibenarkan Beraksi Piala Sultan Ahmad Shah 2011


KELANTAN mungkin berdepan masalah tidak dibenarkan beraksi menentang Selangor pada perlawanan sumbangsih merebut Piala Sultan Ahmad Shah 2011 di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.

Ini kerana, peraturan pertandingan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mewajibkan setiap pasukan perlu mendaftar jurulatih yang memegang Lesen A sedangkan Kelantan kini tidak memilikinya setelah B. Sathianathan digantung enam bulan berkuatkuasa kelmarin.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, Kelantan perlu segera mencari pengendali sementara yang memiliki Lesen A dalam tempoh beberapa hari ini bagi membolehkan mereka memenuhi syarat untuk turun beraksi Sabtu ini.

"Perkara ini sudah termaktub dalam peraturan pertandingan. Jadi Kelantan perlu segera mendapatkan seorang jurulatih Lesen A bagi didaftarkan sebelum perlawanan pertama Liga Super 2011 pada Sabtu ini.

"Jika gagal, maka Kelantan dianggap tidak memenuhi syarat pertandingan dan boleh dikenakan tindakan tidak dibenarkan untuk turun beraksi," katanya ketika ditemui di Wisma FAM, Kelana Jaya petang semalam.

Kelmarin, Jawatankuasa Rayuan FAM mengekalkan hukuman penggantungan enam bulan ke atas Sathianathan yang sebelum ini ditangguhkan sementara ekoran tindakannya mengkritik FAM secara terbuka di media.

Justeru, desas-desus mengatakan Kelantan bakal mengambil bekas jurulatih Kedah dan Harimau Muda A, Mohd. Azraai Khor Abdullah bagi mengisi ketiadaan Sathianathan memandangkan dua penolong jurulatih Kelantan, Hashim Mustapha dan Sidek Samsudin hanya memiliki Lesen B.

Namun ia tidak semudah disangka kerana menurut Azzuddin, isu penamatan kontrak Azraai dan FAM nampaknya belum selesai manakala KAFA pula belum menyatakan secara rasmi untuk mendapatkan Azraai.

"Sehingga hari ini (semalam), Sekretariat FAM masih belum terima apa-apa permohonan secara rasmi daripada KAFA untuk berunding bagi mendapatkan Azraai.

"Isu FAM dan Azraai juga masih tergantung kerana terdapat perkara yang tidak dipersetujui Azraai. Ia sudah di luar bidang kuasa Sekretariat FAM kerana kini perlu dibawa ke Jawatankuasa Teknikal dan Jawatankuasa Kewangan FAM," jelas Azzuddin.

Azzuddin turut berharap agar isu penggantungan Sathianathan tidak disensasikan semua pihak memandangkan semua pemain dan pegawai pasukan telah sedia maklum peraturan yang termaktub dalam kod disiplin FAM.

"Perkara ini sudah jelas, jika pemain atau pegawai buat kenyataan tidak betul di media, maka mereka boleh dihukum. Jawatankuasa Rayuan tak boleh lari jauh dengan keputusan Jawatankuasa Tatatertib kecuali andai berlaku salah hukum," tegasnya.

Sumber : Kosmo Online
MALANG MENIMPA LAGI UNTUK SKUAD KELANTAN
AZRAI MASIH LAGI BELUM SELESAI DENGAN FAM...
TIGA BEKAS PEMAIN KELANTAN KE T-TEAM DIANGGAP SAH DAN TIDAK MELANGGAR PERATURAN..
APA PENDAPAT KORANG ?

Monday, January 24, 2011

Bola Sepak: Kelantan Ke Piala Sumbangsih Tanpa Sathianathan, Azrai sebagai peganti ?

( Sathia digantung selama enam bulan sebagai jurulatih )

 ( Benarkah Azrai Khor akan mengambil alih tempat Sathia? )

PETALING JAYA, 24 Jan (Bernama) -- Kelantan kehilangan khidmat B. Sathianathan bagi menghadapi Selangor pada perlawanan Piala Sumbangsih Sabtu ini selepas Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) menolak rayuan penggantungan selama enam bulan terhadap jurulatih itu.

Jawatankuasa Rayuan FAM, dalam mesyuaratnya di sini hari Isnin, telah mengekalkan hukuman itu selepas mendapati Sathianathan bersalah melemparkan kritikan terhadap FAM mengenai jadual perlawanan musim lepas.

Penolong Setiausaha FAM, Ahmad Fuad Daud, berkata hukuman itu akan berkuatkuasa hari ini sehingga 23 Julai ini.

"Hukuman itu sepatutnya bermula tahun lepas namum kami menunda tarikh mendengar permohonan rayuan itu bagi membolehkan jurulatih itu membimbing pasukan Kelantan menghadapi perlawanan akhir Piala Malaysia pada Oktober lalu," katanya.

Ahmad Fuad berkata pasukan Kelantan, selaku juara Piala Malaysia 2010, perlu mencari jurulatih sementara bagi membolehkan pasukan tersebut membuat pendaftaran untuk perlawanan Piala Sumbangsih itu.

"Pasukan yang bertanding tidak boleh meletakan nama jurulatih atau pemain yang dikenakan tindakan displin oleh FAM ketika membuat pendaftaran pasukan.

Apabila ditanya adakan pembantu jurulatih pasukan Kelantan, Hashim Mustapha boleh dilantik sebagai jurulatih sementara, katanya Hashim tidak layak kerana hanya jurulatih yang mempunyai lesen kejurulatih kelas A sahaja boleh berbuat demikian.

Pasukan Kelantan yang merupakan juara bagi Piala Malaysia edisi 2010 dijadulkan bertemu dengan pasukan Selangor yang merupakan penyandang juara Liga Super 2010 di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.

Sementara itu, Sathianathan ketika dihubungi, berrkata beliau akan berbincang dengan Presiden Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa esok.

"Biar Annuar mengumumkan keputusan mengenai status saya," katanya.

Sumber : BERNAMA.com

BENARKAH AZRAI KHOR AKAN MENGGANTIKAN TEMPAT SATHIA UNTUK JURULATIH KELANTAN ? KITA TUNGGU DAN LIHAT..

Manakala kita berdosa...


Manakala kita berdosa, Allah murka kepada kita. Dan kalau kita membawa dosa-dosa kita yang di luar sembahyang ke dalam sembahyang, bermakna kita menyembah Allah dalam keadaan Dia sedang murka kepada kita.

Adalah lebih patut kita beristighfar dan meminta ampun kerana kita sangat-sangat tidak berakhlak, tidak beradab dan tidak bersopan di hadapan Tuhan semasa di dalam sembahyang."

Istighfar bererti meminta maaf, meminta ampun dan bertaubat kepada Allah.


Di sini ingin diceritakan tentang dua istighfar.

Istighfar pertama:


Istighfar yang pertama ialah sebelum solat atau sebelum sembahyang, iaitu sebelum takbiratul ihram.

Istighfarlah dan bertaubatlah sebanyak -banyaknya dan sepuas-puasnya. Istighfarlah sehingga hati kita terasa kenyang, tenang dan tenteram.

Semoga dengan itu Allah ampunkan dosa-dosa kita.Supaya kita tidak membawa dosa-dosa kita yang di luar sembahyang ke dalam sembahyang kita.

Antara sebabnya ialah:

1. Manakala kita berdosa, Allah murka kepada kita. Dan kalau kita membawa dosa-dosa kita yang di luar sembahyang ke dalam sembahyang,bermakna kita menyembah Allah dalam keadaan Dia sedang murka kepada kita.

2. Manakala kita berdosa dan tidak bertaubat dari dosa-dosa itu, kita sebenarnya orang yang derhaka dengan Tuhan. Kalau kita sembahyang juga tanpa kita bertaubat dari dosa-dosa tersebut maka sembahyang kita ialah sembahyang orang yang derhaka dengan Tuhan.

3. Kalau kita berdosa dan kita tidak mahu bertaubat dari dosa-dosa itu, kita ialah orang yang angkuh dan sombong dengan Tuhan. Kalau dalam keadaan itu kita bersembahyang, maka sembahyang kita ialah sembahyang orang yang angkuh dan sombong, bukan setakat angkuh dan sombong kepada manusia yang mungkin boleh dianggap ringan sedikit, tetapi angkuh dan sombong dengan Allah itu sendiri iaitu Tuhan yang hendak kita sembah.

4. Di dalam sembahyang, kita banyak berdoa. Kalau kita membawa dosa, Allah murka kepada kita. Bagaimana kita dapat berdoa kepada Tuhan yang sedang murka dengan kita. Apakah peluang bagi doa-doa kita itu dimakbulkan Tuhan? Kalau Allah tidak makbulkan doa-doa kita kerana Dia sedang murka kepada kita, mungkin kita akan selamat. Tetapi kalau Allah makbulkan juga doa dan permintaan kita dalam sembahyang dalam keadaan Dia sedang murka dengan kita, maka apa sahaja yang Allah kurniakan itu akan menjadi istidraj. Iaitu ia akan menjadi nikmat yang Allah kurniakan dengan marah. Ia akan menjadi nikmat yang tidak diiringi dengan rahmat dan kasih sayang Tuhan. Di hujungnya nanti, kita akan jadi kufur nikmat.

5. Bagaimana pula hendak kita sembah Tuhan dalam keadaan kita sedang derhaka kepada-Nya kerana dosa-dosa kita yang tidak terampun. Kalau kita mengadap dan menyembah raja atau sultan manusia di dunia ini pun, dalam keadaan kita derhaka kepadanya, mungkin dia tidak mahu tengok kita. Kalau tengok pun, mungkin diherdik dan dimaki hamunnya kita. Atau mungkin dia akan terus tangkap dan hukum kita.

6. Bagaimana pula akan kita sembah Tuhan kalau kita angkuh dan sombong dengan-Nya kerana tidak mahu bertaubat dari dosa-dosa kita. Angkuh dan sombong itu bukan sifat hamba. Ia sifat Tuhan. Bagaimana boleh
kita bersifat sombong dan angkuh dan kemudian mahu menyembah Tuhan. Ketika itu kita bukan lagi hamba. Kita tidak tawadhuk dan tidak merendah diri di hadapan Tuhan. Ketika itu kita seolah-olah mahu menyamai atau menandingi Tuhan. Dalam keadaan ini, bolehkah sembahyang kita itu dianggap sebagai satu penyembahan atau satu pengabdian. Adakah ketika itu kita benar-benar sedang sembahyang dan sedang mengabdikan diri kepada Tuhan?


Inilah di antara sebab mengapa sembahyang itu gagal untuk menghidupkan rasa-rasa bertuhan dan rasa-rasa kehambaan dalam diri orang yang bersembahyang. Kerana dalam sembahyang, mereka dimurkai Tuhan, mereka derhaka, dan mereka sombong dan angkuh dengan Tuhan. Bila sembahyang tidak khusyuk dan rasa-rasa bertuhan dan rasa-rasa kehambaan tidak timbul atau tidak wujud di dalam sembahyang, maka sembahyang itu tidak ada nilai dan tidak ada erti apa-apa. Ia tidak mendidik hati kita dan tidak akan dapat menjauhkan kita dari perkara-perkara yang keji dan yang mungkar.

Istighfar kedua:

Istighfar yang kedua ialah sesudah memberi salam. Lainlah kalau sembahyang kita itu seperti sembahyang orang muqarrobin atau orang siddiqin yang tidak ada lalai dalam sembahyang mereka. Bagi mereka ini, layaklah mereka mengucapkan Alhamdulillah selepas salam sebagai tanda syukur kerana Allah telah kurniakan mereka nikmat khusyuk, tawadhuk dankhuduk di dalam sembahyang mereka.


Tetapi bagi kita orang-orang awam, yang sembahyang kita cacat sini cacat sana, bocor sini bocor sana, koyak sini koyak sana dan defect sini defect sana, mana mungkin layak bagi kita mengucapkan hamdallah. Adalah lebih patut kita beristighfar dan meminta ampun kerana kita sangat-sangat tidak berakhlak, tidak beradab dan tidak bersopan di hadapan Tuhan semasa di dalam sembahyang.

Contohnya:

1. Di hadapan Tuhan kita lafazkan berbagai-bagai perkataan, misalnya, Allahu Akbarâ , tetapi tidak faham pun apa yang kita lafazkan itu.
Kalaupun faham, tidak terasa pula bahawa Allah itu benar-benar Maha Besar di hati kita. Kita tidak maksudkan dan kita tidak rasa apa yang kita kata. Kita hanya berlakon dan berpura-pura di hadapan Tuhan.

2. Dalam masa kita sedang menyembah Tuhan pula, jasad kita berdiri, rukuk dan sujud, tetapi hati dan jiwa kita entah ke mana-mana. Allah menunggu kita untuk disembah dan untuk menerima segala pengaduan tetapi kita tidak hadir. Kita wakilkan sahaja kepada jasad dan tubuh badan kita yang tidak tahu dan tidak faham apa-apa. Jasad dan jawarih kita sahajalah yang menyembah Tuhan.

Sudahlah di luar sembahyang kita tidak pernah bersama Tuhan, ini sedang menyembah Tuhan dalam sembahyang pun kita gamak tinggalkan Tuhan untuk berfoya-foya dengan hal-hal dunia.

Belum pernah lagi kita dengar ada orang yang mengadap raja atau sultan dan sedang dia mengadap itu, langsung tidak menghiraukan raja malah dia tinggalkannya sultan begitu sahaja untuk pergi ke kedai membeli rokok. Tapi dengan Tuhan, semasa dalam sembahyang, inilah akhlak dan perangai kita.

3. Dalam sembahyang, Allah bukan hendak berhadapan dengan jasad kita tetapi dengan roh atau hati kita. Tetapi roh kita jarang hadir. Ramai orang yang boleh membawa jasad dan lidah mereka untuk bersembahyang tetapi tidak ramai yang mampu membawa roh dan hati mereka untuk bersembahyang sama.Demikianlah kita orang awam, selalu sahaja tidak berakhlak, tidak beradab dan tidak bersopan dengan Tuhan. Kalau ini berlaku di luar sembahyang pun sudah dianggap berat, inikan pula ia berlaku ketika kita sedang mengadap dan menyembah Tuhan. Lagi-lagilah ianya dianggap berat.

Patut sangatlah kita beristighfar dan meminta ampun selepas memberi salam!!!


Sekian...hanya perkongsian bersama....

Sumber : Email Yahoo Group
 
UNTUK RENUNGAN BERSAMA...

Saturday, January 22, 2011

Wajah baru Liga Malaysia : Logo baru Liga M dilancar Rabu

 Cuba anda teka, logo mana akan terpilih ?

REKA bentuk logo baru saingan bola sepak Liga Malaysia (Liga M) 2011 hanya akan didedahkan secara rasmi pada Rabu ini, tiga hari sebelum sepak mula Liga Super pada Sabtu depan.

Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Annuar Musa yang juga Pengerusi Malaysia Super League Sdn. Bhd. (MSL) berkata, pelancaran logo itu akan dibuat ketika sesi taklimat pasukan berlangsung, Rabu ini.

"Pada 26 Januari ini (Rabu) kita akan adakan satu perjumpaan dengan wakil semua pasukan bertanding dalam Liga Super dan Liga Perdana untuk sesi taklimat berhubung peraturan dan perjalanan Liga M musim ini.

"Logo baru Liga Super dan Liga Perdana juga akan kita perkenalkan pada hari tersebut. Saya rasa masih sempat untuk setiap pasukan tampal terus patch logo tersebut di jersi masing-masing," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Ditanya tentang beberapa contoh reka bentuk dikatakan logo baru Liga M 2011 yang tersebar di laman sosial Facebook dan laman web kelab-kelab penyokong bola sepak tempatan sejak beberapa minggu lalu, Annuar berkata, ia merupakan antara reka bentuk cadangan.

"Memang ia merupakan antara sample logo untuk kita muktamadkan. Kita juga melihat reaksi dan komen peminat tentang logo-logo tersebut. Apa pun logo rasmi yang dipilih akan didedahkan Rabu ini.

"Tentang siapa pula title sponsor untuk Liga M 2011, itu terpulang kepada Astro untuk mengumumkannya," jelas Annuar.

Astro menjadi rakan penaja baru Liga M selama empat musim dari 2011 hingga 2014 menggantikan Telekom Malaysia Berhad (TM), penaja utama Liga M selama tujuh musim dari 2004 hingga 2010.

Bagaimanapun kontrak FAM bersama TM hanya akan berakhir pada Rabu ini dan atas sebab itulah FAM hanya boleh mengumumkan title sponsor baru selepas tarikh tersebut.

Saingan Liga Super bermula 29 Januari ini dengan tujuh perlawanan menyaksikan Selangor bertemu Kelantan di Shah Alam, Terengganu bertemu Sabah, Kuala Lumpur bertemu Perak, Johor FC bertemu Felda United, Kedah bertemu T-Team, Negeri Sembilan bertemu Harimau Muda A dan Pahang bertemu Perlis.

Liga Perdana pula bermula 31 Januari membabitkan lima perlawanan iaitu USM bertemu PDRM, ATM bertemu MP Muar, PKNS bertemu Sime Darby, Johor bertemu Pos Malaysia dan Pulau Pinang bertemu Sarawak manakala aksi Harimau Muda B bertemu SDM Navy berlangsung sehari selepas itu.

Sumber : Kosmo Online

DENGAN LOGO LIGA M BERWAJAH BARU...
MAKA KAMI DARI PIHAK PENYOKONG LIGA M INGIN MELIHAT PENINGKATAN PADA SETIAP PASUKAN YANG BERTANDING UNTUK MUSIM 2011.
LAKUKAN YANG TERBAIK...

Semua kenderaan wajib pasang beg udara mulai 2012


RANTAU PANJANG: Mulai tahun depan, semua kenderaan kecuali kenderaan pacuan empat roda diwajibkan memasang beg udara, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha.

Beliau berkata langkah itu bagi mengelak risiko lebih tinggi termasuk kematian terhadap pemandu atau penumpang yang terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Katanya, kerajaan memandang serius kadar kemalangan jalan raya sekarang terutama yang membabitkan kemalangan maut akibat tiada peralatan keselamatan yang cukup pada kenderaan awam.

“Mulai tahun depan, kerajaan akan mewajibkan semua kenderaan dipasang beg udara bagi keselamatan pemandu dan penumpang kenderaan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya sempena Tahun Baru Cina 2011, di sini, hari ini.

Katanya, kementerian berkenaan akan memastikan kenderaan yang diperbuat di negara ini termasuk kereta nasional memasang alat keselamatan berkenaan sebelum ia dikuatkuasakan sepenuhnya mulai tahun depan.

Kong berkata kenderaan import mungkin tidak menghadapi masalah kerana kebanyakannya telah dipasang alat keselamatan berkenaan sebelum dijual di negara ini.

Beliau berharap dengan peraturan-peraturan baru yang diperkenalkan itu kerajaan dapat mengurangkan kadar kemalangan maut terutama yang membabitkan penumpang bahagian depan kenderaan.

Katanya, hasil kajian Institut Penyelidikan dan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) mendapati kebanyakan kes kemalangan maut adalah membabitkan penumpang bahagian depan kenderaan yang tidak menggunakan alat keselamatan, termasuk beg udara dan tali pinggang keledar. - BERNAMA

Sumber : Berita Harian Online
SEMUA KENDERAAN WAJIB PASANG BEG UDARA.... 
KECUALI PACUAN EMPAT RODA!!
KERETA AKU PROTON ISWARA TAHUN 1997 KENA PASANG BEG UDARA JUGAK KE ?

Info Terkini!! Pulangkan segera syiling diambil di Kilometer 244, Projek Lebuhraya Utara Selatan (Plus) dekat Rembau



SEREMBAN: Pengguna jalan raya yang memungut dan mengambil duit syiling bertaburan dalam kemalangan di Kilometer 244, Projek Lebuhraya Utara Selatan (Plus) dekat Rembau, di sini, pada Selasa lalu diminta memulangkan semula wang berkenaan.

Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin berkata, duit syiling yang diambil itu boleh diserahkan di mana-mana balai polis berhampiran dengan kediaman mereka.

 Sumber : Harian Metro Online

AGAKNYA LA.. ADA KA ORANG YANG KUTIP DUIT SYILING TU NAK PI BAGI BALIK? 
KALAU AKU, AKU BELANJA ABIH DAH.. TUKAQ DENGAN DUIT KERTAS.. 

Mohd Zaquan, 23, diijabkabulkan dengan pelakon popular, Ayu Raudhah Che Wan, 26

PEMAIN bola sepak kebangsaan, Zaquan Adha Abdul Razak, 23, menyarungkan cincin perkahwinan ke jari manis isterinya yang juga pelakon, Ayu Raudhah Che Wan, 26, selepas selesai majlis akad nikah di Masjid Sultanah Bahiyah, Alor Setar, petang tadi.

‘Saya macam tak percaya’ Kata Mohd Zaquan Adha Abd Radzak

SEREMBAN: “Memang saya rasa amat teruja dan tidak percaya akan menamatkan zaman bujang, namun harus percaya semua ini ketentuan Allah kerana kita hanya merancang, tetapi Dia yang menentukan,” kata pemain bola sepak kebangsaan dan Negeri Sembilan, Mohd Zaquan Adha Abd Radzak.

Mohd Zaquan, 23, bakal diijabkabulkan dengan pelakon popular, Ayu Raudhah Che Wan, 26, pada majlis akad nikah yang akan berlangsung hari ini di Masjid Sultanah Bahiyah Alor Setar, selepas solat Jumaat disusuli majlis resepsi pada malamnya di Bangunan Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).


Pernikahan kedua-dua pasangan sensasi itu sekali gus menamatkan desas-desus mengenai hubungan mereka sebelum ini apabila mengikat tali pertunangan pada 17 Oktober tahun lalu.

Mohd Zaquan berkata, persiapan bagi meraikan hari bersejarah itu berjalan lancar apabila semua ahli keluarganya termasuk abang kembarnya, Mohd Aidil Zafuan turut serta dalam rombongan pengantin ke Alor Setar.


Menurutnya, pihaknya berasa amat bersyukur kerana semua ahli keluarga memberi sokongan padu untuk bersama meraikan detik bersejarah itu.


“Saya membawa barangan hantaran tujuh dulang manakala pihak perempuan membalas sembilan dulang.

“Semakin dekat rasanya semakin bersemangat, namun apa yang penting mengharapkan supaya majlis ini nanti selesai dengan baik dan selamat,” katanya yang sudah merancang untuk menetap di Seremban selepas berkahwin kerana sudah membeli rumah di sini.


Sementara itu, Mohd Aidil Zafuan tidak menyangka adiknya bertemu jodoh seorang pelakon selepas dia menjadi suami kepada seorang pelakon terkenal, Rita Rudaini Mokhtar.

Menurutnya, dia menyifatkan ia adalah jodoh dan sudah menjadi ketentuan Allah di mana pihaknya hanya mengharapkan yang terbaik buat adik kembarnya dalam membina rumah tangga bahagia.


“Ini bukan soal mengikut jejak langkah selepas saya mengahwini seorang pelakon (Rita Rudaini), tetapi perkahwinan antara Mohd Zaquan dengan Ayu Raudhah adalah kerana jodoh.


“Saya akan terus memberi nasihat dan sokongan kepadanya (Mohd Zaquan) dan berharap kariernya sebagai pemain bola sepak bertambah baik selepas mendirikan rumah tangga,” katanya.

Sumber : Harian Metro Online dan Berita Harian Online

SELAMAT PENGANTIN BARU DARI BLOG SYAMSYUN84

Thursday, January 20, 2011

Jawatan Kosong di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk memohon jawatan seperti berikut;-
KUMPULAN PENGURUSAN DAN PROFESIONAL
- PEGAWAI KESELAMATAN
- PENGURUS ASRAMA
- PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT
- PEGAWAI PSIKOLOGI
- PEGAWAI FARMASI
- PEGAWAI DIETETIK
- PEGAWAI PEMULIHAN PERUBATAN

KUMPULAN SOKONGAN
- PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN
- JURUPULIH PERUBATAN
- PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT
- PENOLONG PEGAWAI SAINS
- PENOLONG PEGAWAI KESELAMATAN
- PENOLONG PEGAWAI TADBIR
- PENOLONG PENGURUS ASRAMA
- PENOLONG PEGAWAI HAL EHWAL ISLAM
- PENOLONG AKAUNTAN
- PENOLONG PEGAWAI PENERANGAN
- AHLI FOTOGRAFI
- PEREKA
- PEMBANTU MAKMAL
- PEMBANTU PERTANIAN
- PEMBANTU VETERINAR
- PEMBANTU PEGAWAI LATIHAN VOKASIONAL
- PENYELIA ASRAMA
- TUKANG K 2
- PEKERJA AWAM KHAS
- PEMANDU KENDERAAN
- PEMBANTU AM PEJABAT

DOWNLOAD IKLAN JAWATAN KOSONG
Tarikh Tutup : 31 Januari 2011

 Sumber : Email Yahoo Group


SEMOGA DAPAT MEMBANTU ANDA YANG SEDANG MENCARI PEKERJAAN

JAWATAN KOSONG :Guru Bahasa Inggeris

Kepada sesiapa yang berminat utk bekerja sebagai guru bahasa inggeris untuk sekolah rendah dan menengah di sekolah madrasah tahfiz al-iman,skudai johor.
 
Sila buat permohonan anda seperti berikut:

MADRASAH TAHFIZ AL-IMAN
NO 2,JALAN KEBANGSAAN 6
TAMAN UNIVERSITI
81300 SKUDAI
JOHOR.

TEL PEJABAT : 07- 5216457 FAKS: 07-5217981

JAWATAN KOSONG : Di Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu

Permohonan adalah dipelawa daripada Rakyat Negeri Terengganu yang berkelayakan sahaja bagi memenuhi jawatan berikut :

- PENOLONG PEGAWAI PERPUSTAKAAN GRED S27
- PEMBANTU PERPUSTAKAAN GRED S17
- JURUTEKNIK GRED J17
- PEMBANTU TADBIR (KEWANGAN) GRED W17

DOWNLOAD IKLAN JAWATAN KOSONG

DOWNLOAD  BORANG PERMOHONAN

Permohonan hendaklah dihantar ke alamat:

Pengarah,
Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu,
Jalan Kemajuan, Padang Hiliran,
21572 Kuala Terengganu.

Tarikh Tutup : 31 Januari 2011

Wednesday, January 19, 2011

Satu Lagi Pilihanraya akan diadakan : Kerusi DUN Pelabuhan Klang diisytihar kosong

 Badrul Hisham

SHAH ALAM: Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Datuk Teng Chang Khim, mengisytiharkan kerusi DUN Pelabuhan Klang kosong berikutan kegagalan Ahli Dewan Undangan Negeri, Badrul Hisham Abdullah, hadir persidangan selama enam bulan. 

Sumber : Berita Harian Online
SELEPAS TENANG, 1 LAGI DUN PELABUHAN KELANG AKAN DIADAKAN PILIHANRAYA KECIL...
BILA AGAKNYA PILIHANRAYA UMUM KE-13 AKAN DIADAKAN ? CEPAT-CEPATKANLAH SKIT...

Saya tidak ajak PM berdebat, hanya berbincang: Anwar

ALOR SETAR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata beliau tidak pernah mengajak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, untuk berdebat mengenai "Pelan 100 Hari" pembangkang, sebaliknya hanya mahu berbincang.

Katanya, ia adalah perbincangan terbuka secara baik membabitkan pihak Perdana Menteri dan pihaknya yang mewakili Pakatan Pembangkang.

"Ia perbincangan secara baik...kita tengahkan pandangan kita, mereka jawab dan kemukakan pandangan mereka. Tapi mereka tak setuju. Sebelum ini kita ajak menerusi media. Semalam surat menyusul. Respons tak begitu baik," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menjadi anggota panel Program Bicara Tokoh bertajuk "Maqosid Syariah dan Masyarakat Majmuk" di Kolej Universiti Insaniah di sini hari ini.

Anggota panel lain ialah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, dan Presiden Wadah Pencerdasan Ummah, Datuk Dr Siddiq Fadzil.

Anwar berkata, menerusi perbincangan itu, pihak beliau dan pihak Najib akan mengemukakan alasan masing-masing untuk rakyat menilainya.

Katanya, beliau memilih untuk berbincang dengan Najib kerana Perdana Menteri yang bertanggungjawab kepada ekonomi.

"Sewaktu perbincangan dia boleh kemukakan program ekonominya seperti ETP (Program Transformasi Ekonomi) dan yang lain-lain," katanya.

Beliau berkata, ia bukanlah sesuatu yang membuang masa kerana ia bertujuan memberi penjelasan kepada rakyat tentang program ekonomi. - BERNAMA

Sumber : Berita Harian Online
BERDEBAT ATAU BERBINCANG, YANG MANA PALING BAIK ?

Cara Bermain Texas Holdem Poker di Facebook


Ini info bagi yang ingin mengetahui tips Cara bermain Texas Holdem Poker di facebook , dan tips tutorial belajar main poker texas holdem facebook yang baik dan benar. Baiklah saya akan sedikit memberikan tipsnya:

* Dua lembar kartu akan diberikan kepada para pemain pada saat akan memulai permainan ini, selanjutnya tugas kita adalah mengkombinasi kartu yang telah ada di meja dengan kartu yang di punyai masing-masing pemain dan pemenangnya adalah pemain yang memiliki hitungan dari kombinasi nilai kartu yang paling besar.Hitungan tersebut dibentuk oleh 5 kartu, yang berasal dari dari kartu milik pemain sendiri dan kartu yang terlihat di meja.

Berikut urutan kombinasi kartu:

- Kartu yang memiliki nilai yang rendah akan kalah dari kartu yang memiliki nilai yang tinggi.

Nilai kartu 2 akan kalah dengan 3,
3 kalah dengan 4,
4 kalah dengan 5,
dst…
10 kalah dengan J (jack)
J kalah dengan Q (Queen)
Q kalah dengan K (King)
K kalah dengan A (Ace)(dalam poker, A bisa menjadi angka 1 kalau mau, yang berarti nilai terendah). Jenis kartu tidak pengaruh sama sekali. Misalnya kartu J Hati dengan kartu J Sekop (Spade) nilainya sama.Bila ada 2/lebih pemain mempunyai nilai yang sama, maka dilihat kartu keduanya, mana yang lebih tinggi nilainya. Misalnya dua pemain mempunyai kartu tertinggi A Hati dan A Sekop, maka nilainya sama. Jadi dilihat kartunya yang kedua. Mana yang nilainya lebih tinggi? Kalau masih sama juga, berarti seri, dan wang taruhan dibagi 2.

- One Pair adalah pemenang dari kombinasi kartu yang dimiliki pemain dari nilai tertinggi. Nilai kartu tertinggi berapapun akan kalah dengan One Pair.

- One Pair kalah dengan Two Pair,

- Two Pair kalah dengan Three of a Kind,

- Three of a Kind kalah dengan Straight,

- Straight kalah dengan Flush,

- Flush kalah dengan Full House,

- Full House kalah dengan Four of a Kind,

- Four of a Kind kalah dengan Straight Flush,

- Straight Flush” kalah dengan Royal Flush,

One Pair = satu pasangan kartu. Misalnya: 2-2-7-9-J

Two Pair = ada 2 pasangan kartu. Misalnya: 2-2-7-7-J

Three of a Kind = ada 3 kartu nilainya sama. Misalnya: 2-2-2-7-J

Straight = kartunya berurutan nilainya. Misalnya: A-2-3-4-5 atau 10-J-Q-K-A (kalau Q-K-A-2-3 tak boleh, karena dianggap tidak berurutan, karena di sini A menjadi angka 1 yang merupakan angka terendah, sekaligus menjadi Ace yang merupakan angka tertinggi).

Flush = Semua kartu sama jenisnya, dan nilainya tak berurutan. Misalnya semua 5 kartu tersebut adalah kartu Hati.

Full House = Satu pasangan kartu dan tiga kartu sama. Gabungan “One Pair” dan “Three of a Kind”. Misalnya: 2-2-2-7-7 atau 3-3-J-J-J.

Four of a Kind = 4 kartu nilainya sama. Misalnya: 2-2-2-2-J

Straight Flush = Semua kartu sama jenisnya, dan nilainya berurutan.
Misalnya Semua 5 kartu tersebut adalah kartu Hati, dan nilainya
3-4-5-6-7.

Royal Flush = sama dengan Straight Flush, tapi nilainya tertinggi.
Dengan kata lain merupakan kombinasi Flush yang paling baik. Misalnya:
semua 5 kartu tersebut adalah kartu Hati, dan nilainya 10-J-Q-K-A.

Jika diantara dua pemain mendapatkan One Pair, maka dilihat mana pasangan kartu yang paling tinggi nilainya. 
Misalnya 2-2-7-9-J, kalah dengan 3-3-5-7-J. Karena nilai 3 lebih tinggi daripada 2.

Kalau ada dua pemain mendapat “One Pair” yang nilainya sama, maka dilihat kartu yang lain, mana yang lebih tinggi. Misalnya: 2-2-7-9-J, kalah dengan 2-2-8-9-J. Karena nilai 8 lebih tinggi daripada 9. 2-2-7-9-J kalah dengan 2-2-7-9-Q. Karena nilai Q lebih tinggi daripada J.

Begitu seterusnya, begitu pula pada kombinasi kartu yang lain. Misalnya:
Straight A-2-3-4-5 kalah dengan 3-4-5-6-7.

Bila ada dua pemain mempunyai nilai dan kombinasi kartu yang sama, maka taruhan dibagi dua. Misalnya salah satu pemain mendapat 2-3-4-5-6, dan pemain lainnya juga mendapat 2-3-4-5-6, maka hasilnya seri dan taruhan dibagi dua.

Ingat sekali lagi, urut-urutan nilai kombinasi kartu dari yang terendah adalah sebagai berikut:
- Kartu nilai tertinggi
- One Pair
- Two Pair
- Three of A Kind
- Straight
- Flush
- Full House
- Four of a Kind
- Straight Flush
- Royal Flush

Kalau sudah tahu urut-urutan kombinasi kartu poker, lalu cara mainnya bagaimana?Ada bermacam-macam sistem cara main poker, diantaranya ada yang namanya: “Texas Hold’em Rules”, yaitu seperti ini:

- Misalkan ada 4 pemain. Pemain satu, pemain dua, pemain tiga, dan pemain
empat.

- Masing-masing pemain akan bergantian menjadi “dealer” (pembagi kartu), bergantian searah dengan jarum jam. Misalnya pemain satu menjadi “dealer”, maka dia yang akan membagikan kartu-kartunya nanti.

- Sebelum kartu-kartu dibagikan, 2 pemain di sebelah kiri dealer menaruhchip/taruhan, yang dinamakan Ante. Ante yang pertama lebih kecil daripada ante yang berikutnya. Misalnya: pemain satu adalah dealer, maka pemain sebelah kirinya, misalkan pemain dua, menaruh Ante nya 5 dolar, dan pemain selanjutnya lagi, yaitu pemain tiga, menaruh Antenya sejumlah 10 dolar. Ante biasa dikenal juga dengan Blind Bets.

- Kumpulan dari chip-chip/taruhan di tengah meja tersebut untuk selanjutnya dinamakan “Pot”.- Lalu kartu dibagi, masing-masing pemain mendapat 2 kartu. 2 Kartu ini dinamakan “Private Cards”/”Hole Cards”.

- Lalu setelah kartunya dilihat (pemain tak boleh lihat kartu milik pemain lain, harus lihat miliknya sendiri!), pemain di sebelah kiri pemain yang ngasih ante kedua, melakukan “bet” pertama kali. Dalam hal ini karena yang ngasih ante kedua adalah pemain tiga, maka yang melakukan “bet” pertama kali adalah pemain empat.

- Bet adalah taruhan, bisa call, raise, atau fold

- “Call” atau “Stay In”, berarti dia akan ikut main, dengan menaruh taruhan sejumlah uang yang ditaruhkan oleh pemain lain terakhir kali. Dalam hal ini yang 10 dolar.

- “Raise” berarti dia akan ikut main, menaruh taruhannya, dengan nilai taruhan yang lebih tinggi (lebih tinggi dari nilai taruhan sebelumnya, dalam hal ini lebih tinggi dari 10 dolar, misalnya dia menaruh 20 dolar).

- “Fold” berarti dia tak akan ikut main. Jadi dia tak ikut taruhan, dan menutup kartunya.

- Lalu disusul pemain sebelah kirinya lagi, mau “call”, “raise”, atau “fold”, begitu seterusnya.

- Setelah itu, 3 kartu dibagi terbuka dan diletakkan di pusat meja, memulai ronde pasang taruhan yang kedua.

- Seperti sebelumnya, secara bergantian pemain-pemain melakukan lagi “call”, “raise”, atau “fold”, dimulai dari pemain di sebelah kiri yang ngasih ante ke dua tadi. Kartu di pusat meja ini dinamakan “Community
Cards”. Dan ronde ini dinamakan “Flop”.

- Setelah itu, dibuka satu kartu lagi kartu “Community Cards” yang keempat. Ini dinamakan “Turn Card”/”4th Street”

- Disusul dengan “bet” atau taruhan lagi seperti sebelumnya.

- Lalu kartu terakhir “Community Cards” dibuka lagi, ini dinamakan “River Card”/”5th Street”.

- Disusul dengan “bet” atau taruhan lagi seperti sebelumnya. Ini adalah ronde taruhan yang terakhir.

- Selanjutnya para pemain membuka kartu miliknya, dan mengkombinasikan kartu-kartunya dg kartu yang terlihat di meja, menjadi 5 kartu yang paling baik kombinasinya.

-Satu hal yang perlu anda perharikan dalam permainan ini yaitu relaks dan jangan terlalu nafsu ketika melihat kartu bagus karena belum tentu anda yang menang, usahakan buka 3 kartu di meja dahulu jika anda punya kartu bagus, jika anda sudah yakin silahkan all in semoga beruntung.
Bandaronline

Mudah-mudahan tips ini bermanfaat untuk anda.


Sumber : Google.Com

SAMA-SAMA KITA PELAJARINYA.. AKU PUN X PANDAI GAK PASAL POKER NI..
TAMBAH PLAK BACA TUTORIAL NI.. LAGI PENING.. SIAPA YANG PANDAI TU,
JOM KITA KONGSI.. TINGGALKAN LINK BLOG ANDA ATAU BERKAITAN DENGAN POKER NI....

Saturday, January 15, 2011

JAWATAN KOSONG : Jurutera Lektrik dan Jurutera Mekanikal

Sebuah syarikat perunding jurutera memerlukan seorang jurutera perunding elektrik dan mekanikal bagi syarikat yg beroperasi di Taman Melawati dengan kada segera. 

Sesiapa yang berminat ,
bagi jawatan jurutera letrik sila hubungi - ir mustafah majid 0192527872
bagi jawatan jurutera mekanikal sila hubungi ir. hasni hashim 0133818148


Gaji akan dibayar mengikut pengelaman dan boleh dirundingkan.


sekian terima kasih


Sumber  : Email Yahoo Group

SEMOGA DAPAT MEMBANTU ANDA YANG SEDANG MENCARI PEKERJAAN

Win a 3D2N Stay in Phuket | Reader's Digest

Win a 3D2N Stay in Phuket | Reader's Digest

Jawatan Kosong : Majlis Daerah Kubang Pasu, Tarikh Tutup :- 31 Januari 2011

Majlis Daerah Kubang Pasu

Iklan Jawatan Kosong :-

PEMBANTU UNDANG-UNDANG (L29)
TETAP ( 1 KEKOSONGAN )

PENOLONG AKAUANTAN (W27)
TETAP ( 1 KEKOSONGAN )

PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) (N17)
TETAP ( 2 KEKOSONGAN )

PEMBANTU KESIHATAN AWAM (U17)
TETAP ( 2 KEKOSONGAN )

PEMANDU KENDERAAN ( R3)
TETAP ( 2 KEKOSONGAN )

PENGAWAL KESELAMATAN (KP11)
TETAP ( 1 KEKOSONGAN )

TUKANG K3 (R9)
TETAP ( 1 KEKOSONGAN )

PEMBANTU AM PEJABAT (N1)
KONTRAK ( 4 KEKOSONGAN )



Maklumat Lanjut, boleh klik link bawah ini :-
http://www.mdkubangpasu.gov.my/c/document_library/get_file?uuid=0660343d-3633-47b3-879d-439a13ce7434&groupId=10124


Tarikh Tutup Iklan Jawatan : 31 Januari 2011

SEMOGA DAPAT MEMBANTU ANDA YANG SEDANG MENCARI PEKERJAAN

Friday, January 14, 2011

469,500 tempat IPT untuk lepasan SPM

KUALA TERENGGANU: Sebanyak 469,500 tempat disediakan untuk pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan yang setaraf melanjutkan pengajian mereka ke Institut Pengajian Tinggi (IPT) di seluruh negara.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata selain daripada IPT Awam, pelajar juga berpeluang melanjutkan pelajaran di Institut Pengajian Tinggi Swasta, Tingkatan Enam, Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Kementerian Pelajaran Malaysia dan program persediaan ke luar negara secara tajaan.

Katanya, bagi mereka yang tidak mencapai keputusan yang baik dalam SPM, mereka sewajarnya memilih untuk menyambung pengajian bagi mendapatkan sijil di institusi-institusi kemahiran sama ada awam, swasta mahupun di Kolej Komuniti.

"Apabila Kementerian Pengajian Tinggi melalui Unit Pusat Universiti diberikan tanggungjawab untuk mengkordinasi dalam soal permohonan kemasukan pelajar termasuk ke institusi latihan, kita boleh melihat dan membuat perancangan bagi mereka yang tidak mendapat keputusan baik dalam SPM, kita boleh tampung melalui penyediaan mereka untuk mendapatkan sijil kemahiran.

"Dengan demikian kita dapat mengatasi masalah yang dihadapi negara di mana ramai pelajar masuk pasaran kerja hanya berbekalkan SPM. Tetapi sekarang kita mahu buat perancangan supaya pelajar ini dibekalkan dengan sijil kemahiran," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian "Karnival Jom Masuk U" oleh Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, di sini hari ini.

Mohamed Khaled berkata, kementerian sedang merancang untuk mengarusperdanakan program pengajian diploma di IPTA sebagai usaha untuk memperkasakan program diploma sebagai satu pilihan pelajaran lulusan SPM atau yang setaraf untuk melanjutkan pelajaran mereka.

Beliau berkata, kementerian akan menyediakan pembekal bagi melahirkan graduan berkemahiran teknikal dari universiti teknikal selain memartabatkan program diploma dengan mendapatkan pengiktirafan daripada badan profesional dalam dan luar negara.

Selain itu, katanya, beberapa cadangan pelaksanaan sedang dikaji antaranya memperkenalkan program baru di IPTA dan Politeknik.

"Saya berharap dengan adanya program baru yang mesra pasaran ini, minat pelajar semakin bertambah untuk memilih pengajian diploma," katanya.

Kira-kira 40,000 pengunjung terutama pelajar dijangka menghadiri karnival selama dua hari itu yang membabitkan 20 IPTA dan beberapa institusi swasta.

Selain Terengganu, karnival seumpamanya akan diadakan di 10 lokasi lain mengikut zon yang dikenal pasti di seluruh negara sehingga 3 April depan, dengan upacara penutup disempurnakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, di The Mines International Exhibition Centre, Sri Kembangan, Selangor. - BERNAMA

Sumber : Berita Harian Online
JOM SAMBUNG BELAJAR..

Thursday, January 13, 2011

Lepaskan Pemain Menyertai Pasukan Luar Demi Bola Sepak Negara, Kata Raja Ahmad

IPOH, 13 Jan (Bernama) -- Pasukan bola sepak dalam negara diminta melepaskan pemain mereka yang ingin berhijrah atau mendapat tawaran bermain dengan pasukan luar negara bagi membolehkan pemain itu memperolehi pendedahan dan pengalaman.

Anggota Jawatankuasa Pengurusan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar semasa membuat saranan itu berkata ia merupakan jalan terbaik bagi meningkatkan mutu permainan bola sepak dalam negara, yang pada dasarnya masih jauh ketinggalan berbanding negara lain.

Beliau berkata keengganan pasukan melepaskan pemain tidak menjanjikan perubahan kepada kemahiran pemain itu, terutama di kalangan pemain muda yang sangat memerlukan pendedahan.

"Sekiranya negara benar-benar ingin kembali menjadi gergasi bola sepak di rantau ini, pasukan negeri atau negara hendaklah mengorbankan pemain mereka untuk beraksi sementara di luar negara," katanya kepada Bernama ketika ditemui selepas menyampaikan sumbangan jersi bola sepak kepada Kelab Sukan dan Kebajikan Media Perak di sini pada Khamis.

Katanya di pihak pemain pula, mereka juga hendaklah berani keluar bermain dengan pasukan luar terutama di Eropah yang mempunyai mutu permainan yang jauh berbeza.

"Janganlah hanya mengharap ilmu bola sepak yang ada dalam negara sahaja, sebaliknya tanam sikap berani berubah dan pergi ke pasukan lain (luar negara) demi mencari pengalaman," katanya.

Raja Ahmad seterusnya menasihati pemain agar tidak hanya meletak sasaran untuk berhijrah menyertai pasukan rantau Asia Tenggara yang mempunyai corak permainan hampir serupa dengan Malaysia.

"Bertekadlah untuk bermain di negara yang pernah melahirkan lagenda bola sepak. Indonesia, Singapura dan Thailand adalah negara jiran yang mempunyai corak permainan yang hampir sama dengan Malaysia, pergilah ke Eropah, Jepun atau Korea Selatan yang kini jauh lebih baik," katanya.

Menurutnya setiap pemain hendaklah memberanikan diri mengharungi pelbagai rintangan bagi menimba ilmu dan mencari pengalaman jika ingin menaikkan mutu permainan bola sepak diri yang dimiliki, dan seterusnya untuk negara.

Sumber : BERNAMA

LEPASKAN.. LEPASKAN.. 
PEMAIN-PEMAIN MALAYSIA YANG MENERIMA TAWARAN DARIPADA LUAR NEGARA....
BIARKAN PEMAIN-PEMAIN MENIMBA PENGALAMAN BERAKSI DI LUAR NEGARA..