Tuesday, February 19, 2013

Assalamualaikum Dan Selamat Menyambut Tahun Baru 2013

Assalamualaikum dan salah sejahtera.... Salam Tahun Baru 2013

Lama tak update blog ni. Apapun, blog sentiasa berjalan. X tutup lagi. Hehe.
Kenapa blog tak update ? Erm..... Pasai malas nak update sama... ditambah plak dengan ketiadaan masa untuk mengupdate blog. Hehe

InsyaAllah... Lepas ni kita try seminggu sekali untuk update blog ni. Update pun untuk info2 terkini ja. Tak dak pa sangat pun.

Ada cadangan ? Email ke syamsyun@yahoo.com atau cari di Facebook : syamsyun

Jom... Minum pagi dulu.

Saturday, October 20, 2012

KELANTAN 3-2 ATM : KELANTAN JUARA PIALA MALAYSIA TAHUN 2012

KEPUTUSAN PENUH
PERLAWANAN AKHIR PIALA MALAYSIA 2012 

 KELANTAN 3-2 ATM


JARINGAN GOL PERTAMA DARI KELANTAN

Tuesday, October 16, 2012

CPU Core i7



CPU Core i7 3820 terbaru dari Intel 

SEPERTI dijanjikan, Intel mengeluarkan secara rasmi cip unit pemprosesan komputer (CPU) model Core i7 3820. 

Khabarnya model ini akan memberikan pengalaman menakjubkan kepada penggemar permainan video di komputer. Ini kerana pengguna dikatakan dapat menikmati pengalaman permainan video yang hebat.

CPU Core i7 3820 memiliki kepantasan 3.6GHz dan 10MB cache dengan kos pembuatan yang tidak semahal jika dibandingkan Core i7-3930K dengan kecepatan 3.2GHz dan 12 MB Cache yang memakan kos hampir dua kali lipat ganda. 

Cip ini juga dikatakan dibekal dengan Intel’s Turbo Boost dan teknologi Hyperthreading. Core i7 3930K dan Core i7 3960X adalah Xeon E5s.

Sumber : Bharian online

APA PENDAPAT ANDA DENGAN CIP "Core i7" INI ? JOM SHARE.....

Thursday, September 13, 2012

200 CCTV Dipasang Di Tandas Sekolah






200 CCTV dipasang di tandas sekolah Britain

LONDON - Sekurang-kurangnya 47,000 kamera litar tertutup (CCTV) dipasang di sekolah-sekolah di Britain dengan 200 lagi dipasang di tandas atau bilik persalinan, dedah satu data semalam.

Secara purata terdapat satu kamera bagi 38 kanak-kanak di sekolah di England, Scotland dan Wales, kata kumpulan pendesak, Big Brother Watch yang mengumpul data dari 2,107 buah sekolah di bawah kebebasan perundangan maklumat.

"Kajian ini menimbulkan tanda tanya tentang kehidupan peribadi kanak-kanak sekolah di seluruh Britain dengan beberapa sekolah mempunyai satu kamera untuk lima murid," kata pengarah kumpulan itu, Nick Pickles. - AFP

Sumber : Kosmo Online

CCTV DI TANDAS SEKOLAH ? DI MALAYSIA ADA ?



Wednesday, September 12, 2012

Harga Minyak Bahan Bakar TURUN



Harga minyak Tebing Barat turun

RAMALLAH - Perdana Menteri Palestin, Salam Fayyad semalam mengumumkan penurunan harga bahan bakar dan cukai nilai tambah (VAT) selepas lebih seminggu mogok di seluruh Tebing Barat ekoran kos hidup yang semakin meningkat.

"Harga minyak akan kembali seperti biasa sebagaimana pada penghujung Ogos lalu dan ia bermula esok.

"Kita juga akan mengurangkan VAT sebanyak 15 peratus, jumlah minimum yang mampu diberikan buat masa ini," kata Fayyad kepada media selepas mesyuarat mingguan Kabinet. - AFP

Sumber : Kosmo Online

BILA AGAKNYA HARGA MINYAK KENDERAAN DI MALAYSIA AKAN TURUN ?




Saturday, August 18, 2012

Ucapan Dari Saya, Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Dan Batin


Assalamualaikum.....

Saya Syamsyun & Isteri Shamani Sweet mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin kepada Adik-Beradik terdekat mahupun jauh, Makcik-Makcik, Pakcik-Pakcik, Abang-Abang, Kakak-Kakak, Adik-Adik, Sahabat-Sabahat, Rakan-Rakan Facebook dan Rakan-Rakan Blogger yang mengenali kami. Andai ada salah silap, harap dimaafkan.


Thursday, August 16, 2012

SELINGAN : Kisah Taik Gajah

( Gambar sekadar hiasan )

Semoga dijadikan iktibar bukan bahan ketawa.

Betul tak. Masa zaman kami dulu tok imam tu tanya "ko orang islam nak kawin nak cuba tanya soalan sikit yang saya ingat. :-

a) Cuba Mengucap
b) Apa rukun dan fardunya.

Berpeluh juga BEB.

Aku menghadiri Satu Majlis akad nikah kawan pada kawan ku. Waktu tu aku bercuti dikampung dia. Jadi bila ada kenduri macam tu dia pun pergi dan ajak aku sekali. Aku pun ikut sama. Masa tu majlis akad nikah tu dijalankan diruang tamu. Ramai orang aku tengok, sambil duduk bersila mengelilingi tok kadi dan pengantin lelaki. Dahsyat, pengantin tu duduk atas bantal macam raja. Aku jarang tengok majlis macam nih. Jadi masa bersila tu, aku pun mengesot sikit2 untuk dengar apa yang tok kadi akan tanya. Rupanya macam2 jugak tok kadi tanya.

Tapi ada satu soalan yang menyebabkan aku malu besar..... Tok kadi tanya pasal satu hari berapa kali kene sembahyang, dengan lajunye mamat pengantin tu jawab "lima". Tok kadi tanya lagi, bagi contoh2 hadas kecil, dia pun jawap kencing baby yang kecik2 lagi. Tok kadi pun angguk ler, jadi aku rasa jawapan tu ok la kut.

Tok kadi tanya lagi contoh hadas besar, mamat tu mula dah panik, jeling kiri, jeling kanan, mula tengok syiling, aku rasa macam nak tolong je mamat pengantin tu... bukannye susah, jawapannya anjing ngan babi je,.. tapi mamat tu dah mula berpeluh jantan keluar kat dahi.... tok kadi mula senyum...

Aku sebut dalam hati moga2 dia dengar 'anjing ngan babi la hoi', tapi rupanya aku cakap dalam hati dia tak dengar. Aku tak tahu apa yang jadi selepas itu, kerana majlis tu jadi kecoh kerana ramai orang yang berada disekeliling majlis tu sambil minum air sirap, tersembur keluar minuman tu terkena baju ramai orang, aku pun sama, masa tu aku tengah minum sirap tu, tiba2 aku semburkan balik, dah kene member kat tepi2, kecoh jadinya, aku pegang mata aku, penuh dengan air mata.

Yang aku ingat masa tok kadi tanya tentang contoh hadas besar kat pengantin tu keadaan senyap sunyi....tapi bila pengantin tu jawap "Taik Gajah" suasana jadik hingar bingar dengan gelak ketawa orang yang dah tak boleh tahan, nak control macamana .... taik gajah... besar betul.. nak2 bila gajah makan durian.

Sumber : Email Yahoo Group

SEMOGA MENJADI PEDOMAN UNTUK ANDA YANG BAKAL BERNIKAH



Friday, August 10, 2012

Kakitangan Awam Curi Tulang

( Gambar sekadar hiasan )

» Membeli-belah pada waktu bekerja dalam bulan Ramadan

Putrajaya: Ramai kakitangan awam dikesan ponteng kerja dengan membeli-belah ketika waktu bekerja pada bulan Ramadan sekarang.

Selain kompleks beli-belah dan pasar raya, mereka mengunjungi bazar Ramadan berhampiran pejabat, dipercayai untuk persiapan Aidilfitri dan membeli juadah berbuka puasa.

JPA meminta ketua jabatan membuat pemantauan berterusan pergerakan pegawai dengan memastikan mereka mendapat kebenaran terlebih dulu sebelum meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja untuk sebarang urusan peribadi.

Perbuatan itu dikesan menerusi pemantauan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) selepas sering menerima aduan orang ramai mengenai sikap kakitangan awam tidak mematuhi waktu bekerja dan berada di tempat awam.

Perlu patuh waktu bertugas Dalam surat Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Pembangunan) JPA, Datuk Farida Mohd Ali kepada Ketua Setiausaha Kementerian dan Ketua Jabatan Persekutuan menyatakan walaupun jumlah pegawai awam yang berbuat demikian makin berkurangan, ketua jabatan perlu mengingatkan pegawai supaya mematuhi waktu bertugas.

Surat itu menyatakan kegagalan mematuhi waktu bekerja bertentangan dengan Perintah Am 5, Perintah Am Bab G Waktu Bekerja dan Lebih Masa 1974 dan Peraturan 24, Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.

“Baru-baru ini, JPA melakukan pemantauan terhadap pematuhan waktu bekerja penjawat awam di sekitar premis perniagaan, pasar raya dan pusat beli-belah yang berhampiran pejabat kerajaan dan mendapati masih ada segelintir penjawat awam tidak mematuhi perkara ini,” katanya.

Surat bertarikh 30 Julai dengan tajuk perkara Penguatkuasaan Peraturan Berkaitan Pematuhan Waktu Bekerja Penjawat Awam, disiarkan dalam laman web rasmi JPA semalam, ditandatangani oleh Farida.

Sehubungan itu, JPA meminta ketua jabatan membuat pemantauan berterusan pergerakan pegawai dengan memastikan mereka mendapat kebenaran terlebih dulu sebelum meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja untuk sebarang urusan peribadi.

Sementara itu, Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman berkata, setiap pegawai atau anggota penjawat awam perlu mematuhi peraturan dan tidak mengambil kesempatan untuk pulang lebih awal daripada masa ditetapkan.

“CUEPACS difahamkan sepanjang Ramadan ini, segelintir jabatan membenarkan penjawat awam pulang pada jam 4.30 petang bagi membolehkan mereka membuat persiapan berbuka puasa,” katanya.

Sumber : Berita Harian Online

APA PENDAPAT ANDA TENTANG PERKARA INI ?



Wednesday, August 08, 2012

Kesilapan yang kerap dilakukan oleh pasangan baru berkahwin



Ikatan perkahwinan merupakan kemuncak perhubungan bagi sepasang kekasih. Namun, melayari bahtera rumah tangga banyak cabaran dan cubaan terutama ketika proses mencari kesesuaian bagi dua individu berbeza untuk hidup di bawah satu bumbung yang sama.

Justeru tidak hairanlah apabila pasangan baru berumahtangga cenderung melakukan kesilapan yang kadang kala boleh merosakkan kemanisan hidup bersama.

Berikut beberapa kesilapan yang kerap dilakukan oleh pasangan baru berkahwin.

Kesilapan 1: Tidak menguruskan hutang

Memang bunyinya tidak romantik, tetapi hakikat ini tidak boleh ditolak. Banyak perkara membabitkan kewangan perlu ditangani pada tahun pertama perkahwinan terutama jika berhajat untuk membeli rumah dalam tempoh beberapa tahun lagi. Wang antara yang kerap menjadi punca pergaduhan dalam rumahtangga (sehingga membawa perceraian). Jadi mengurus kewangan dengan cara bijak adalah antara perkara utama.

Apa yang perlu dilakukan: Berterus-terang antara satu sama lain mengenai hutang-hutang peribadi yang ada, kerana baik atau buruk anda sudah berkahwin. Langkah bijak jika anda mula membentuk pelan kewangan keluarga untuk masa depan

Kesilapan 2: Menyingkirkan kawan

Kawan adalah asas kepada kejayaan kepada sebuah perkahwinan, jadi anda masih memerlukan mereka.

Apa yang perlu dilakukan: Jelaskan pada kawan-kawan anda bahawa mereka juga penting dalam hidup anda. Undang mereka ke rumah atau sesekali keluar bersama mereka (tanpa pasangan anda) dan jadikan ia satu kelaziman walaupun jadual harian anda ketat.

Kesilapan 3: Tiada kepuasan seks

Seks juga amat penting dalam mewujudkan sebuah perkahwinan yang bahagia. Bagaimanapun melalui kajian lebih 60% pasangan yang baru kahwin sudah menghadapi masalah ini.

Apa yang perlu dilakukan: Berusaha mencetuskan keghairahan walaupun ada berasa tidak berminat. Jadikan seks satu kelaziman dan lebih kerap melakukannya anda mungkin akan lebih menyukainya.

Berbincang tentang perkara ini dengan pasangan anda. Hadapi isu ini sekarang dan berasa selesa bercakap mengenainya dengan suami atau isteri. Jangan memandang remeh tentang soal keintiman.

Kesilapan 4: Tidak lagi menjaga soal penampilan diri kerana sudah selesa

Ini termasuk membiarkan berat badan terus meningkat. Pasangan baru kahwin cenderung untuk naik berat badan bermula dari tempoh bulan madu lagi dan tidak berusaha untuk memberi perhatian terhadapnya. Bagi mereka, mengapa perlu risau kerana sudah menemui pasangan hidup.

Apa perlu dilakukan : Buat rancangan bersama-sama pasangan anda untuk kembali cergas. Saling memberi motivasi, memuji dan bukan mengkritik


Kesilapan 5: Bergaduh secara tidak adil

Apabila sudah berkahwin tidak bermakna anda boleh bertindak melulu. Perselisihan faham mudah berlaku, tetapi tidak harus menyimpan dendam. Percaya atau tidak bahawa peraturan untuk 'bergaduh' dengan adil memang ada.

Apa yang perlu dibuat : Jika berasa marah, lebih elok keluar rumah seketika untuk meredakan perasaan. Dalam keadaan marah, seseorang mungkin tidak boleh berfikir dengan betul dan cenderung mengeluarkan kata-kata atau melakukan perubatan yang akan dikesali kemudian hari. Ambil langkah berbaik-baik.


Kesilapan 6: Menjadi terlalu obses dengan langkah seterusnya - anak

Pasangan baru kahwin boleh menjadi terlalu obses tentang soal anak sehingga mereka terlupa untuk menikmati apa yang mereka ada sekarang.

Apa yang perlu dilakukan: Fokus terhadap hubungan yang sedia ada. Nikmati kebahagiaan yang sedia ada bersama-sama. Nikmati saat-saat indah sebelum anda perlu bangun 4 pagi untuk menyusukan anak.

Buat perancangan supaya anda lebih bersedia terutama dari segi masa yang sesuai untuk menimang cahaya mata. Ini dapat mengelak anda daripada terlalu obses.

Sumber : Email Yahoo Group

SEMOGA MENJADI PEDOMAN KEPADA ANDA YANG SEDANG MEMBACA ARTIKEL INI



Kategori Manusia



4 KATEGORI MANUSIA

1) tiada duit TAPI ada masa

2) ada duit TAPI tiada masa

3) tiada duit DAN tiada masa

4) ADA DUIT DAN ADA MASA !!

- ANDA BERADA PADA KEDUDUKAN YANG KE BERAPA?

- TAK PERLU KORBAN SALAH SATU UNTUK DAPAT SALAH SATU..U DECIDE !

- ORANG GAGAL ADA 1001 ALASAN UNTUK TERUS GAGAL TAPI ORANG BERJAYA CUMA PERLU 1 SEBAB UNTUK TERUS BERJAYADAN MAJU KE HADAPAN

- JANGAN TAKUT PADA PELUANG YANG DATANG SEBALIKNYA TAKUT LAH JIKA TIDAK MEREBUT PELUANG..ALLAH TAK SMS, ALLAH TAK TELEFON KITA TAPI ALLAH GERAKKAN HATI KITA UNTUK MELIHAT DAN MENDENGAR PELUANG YANG ADA

- GET YOUR TIME AND FINANCIAL FREEDOM !!

Sumber : Email Yahoo Group

SEMOGA MENJADI PEDOMAN KEPADA ANDA YANG MEMBACA...