Sunday, November 08, 2009

Ujian sebenar Ancelotti, Chelsea

LONDON - Pengurus Chelsea, Carlo Ance- lotti sedar pertembungan dengan Manchester United pada aksi Liga Perdana England di Stamford Bridge malam ini bakal menjanji- kan ujian sebenar kredibiliti pasukannya itu untuk muncul juara musim ini.

Namun, Ancelotti tetap percaya lawannya itu yang juga juara bertahan mempunyai kelemahan yang boleh dieksploitasikan oleh anak-anak buahnya.



Ancelotti pernah menyingkirkan anak-anak buah Alex Ferguson itu sebanyak dua kali dalam saingan Liga Juara-Juara ketika beliau membimbing AC Milan serta membawa Chelsea menundukkan United menerusi penentuan sepakan penalti pada aksi Perisai Komuniti, Ogos lalu.

United juga tidak pernah mencatat keme- nangan di Stamford Bridge sejak tahun 2002 dan barisan pertahanan mereka sudah bolos sebanyak 11 kali pada saingan liga musim ini.

Untuk memburukkan lagi keadaan, tonggak pertahanan United, Rio Ferdinand masih diketepikan akibat kecederaan belakang dan Ancelotti menjangkakan Chelsea mampu menembusi pertahanan tengah United dengan mudah, seperti dilakukan Liverpool.

"Liverpool beraksi cukup baik ketika mereka menewaskan United, sebab itulah mereka menang.
"Mereka tidak memberikan United pelu- ang untuk beraksi seperti biasa. Ia suatu pengajaran penting buat kami kerana United mudah goyah jika bahagian tengah mereka ditekan.

"Saya juga berasakan Ferdinand seorang pertahanan yang baik. Tanpanya, United hilang sesuatu. Tetapi kami tidak mahu bergantung kepada kelemahan lawan, sebaliknya menampilkan kualiti kami di atas padang," kata Ancelotti.

Sementara itu, Ferguson berharap Nemanja Vidic akan cergas sepenuhnya untuk mengatasi masalah dibolosi tiga kali oleh CSKA Moscow, Rabu lalu tatkala penyerang dari Bulgaria, Dimitar Berbatov bakal kembali selepas kecederaan lututnya pulih.

"Saya rasa Ancelotti akan melakukan yang terbaik. Dia seorang jurulatih yang hebat ketika di Milan dan kini memiliki pula pemain-pemain yang hebat di Chelsea.

"Jadi mungkin sesuatu yang mudah untuk pemain Chelsea memahami taktikalnya kerana mereka semuanya pemain berpengalaman. Nampak sesuatu yang memudahkan kerjanya berbanding jika beliau membimbing pemain muda," kata Ferguson. - AFP

Sumber : Kosmo Online

CHELSEA ATAU MAN UTD ?

No comments: