Tuesday, November 03, 2009

Malaysia dijemput bina semula Iraq

PUTRAJAYA 3 Nov. — Malaysia telah dijemput membina semula dan membantu Iraq bagi memastikan rakyat negara itu menikmati kehidupan biasa, kata Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman.

Beliau berkata, Iraq bukan hanya menjemput Malaysia tetapi juga Turki bagi membantu membina semula Iraq yang telah dibedil dengan teruknya oleh Pasukan Sekutu asing untuk menyingkirkan bekas presiden Iraq, Saddam Hussein.

"Kita merasakan bahawa mungkin ini lebih memberi manfaat untuk kita (Malaysia dan Turki) bekerjasama dalam aspek ini dan akhirnya mewujudkan peluang perniagaan...malahan kedua-dua Malaysia dan Turki mempunyai hubungan yang istimewa dengan Iraq,” katanya pada persidangan akhbar bersama Menteri Luar Turki, Prof. Dr. Ahmet Davutoglu di sini hari ini.

Anifah berkata, kedua-dua negara akan menyediakan satu kertas kerja secepat mungkin untuk menggariskan cara-cara untuk membantu membina semula Iraq.

Mengenai hubungan Malaysia-Turki, beliau berkata, mereka telah membincangkan langkah-langkah untuk memperluas dan meningkatkan hubungan dalam bidang perdagangan, pendidikan, pelancongan dan ketenteraan. - Bernama

Bangganya aku jadi rakyat MALAYSIA ?

No comments: