Thursday, November 12, 2009

Mereka Sudah Cuti Dulu


SELEPAS ditahan kerana ponteng sekolah, para pelajar ini beratur menunggu giliran untuk merekodkan maklumat pengenalan diri masing-masing di pejabat PPD Keramat, Kuala Lumpur semalam sebelum ujian air kencing dan sesi kaunseling.


KUALA LUMPUR - Cuti akhir tahun hanya akan bermula 21 November ini tetapi kepada sesetengah pelajar, mereka sudah hilang minat ke sekolah dan berpakat untuk ponteng atas alasan kehadiran mereka tidak lagi penting.

Selamba berpakaian seragam dengan ada di antaranya masih memakai tali leher, mereka keluar rumah dengan menipu ibu bapa kononnya untuk ke sekolah agar diberi wang saku sedangkan destinasi sebenar ialah melepak bersama rakan-rakan di kompleks membeli-belah.

Tembelang mereka terdedah semalam apabila 178 pelajar termasuk sembilan perempuan dari beberapa sekolah menengah ditahan dalam operasi 'Ponteng, Jom ke Sekolah' oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Keramat bersama polis, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK).
Hasil soal siasat yang dijalankan, seorang pelajar memberi alasan yang dikongsi ramai di kalangan kumpulan itu bahawa mereka ponteng kerana di sekolah tidak ada lagi aktiviti pembelajaran.

"Buat apa pergi sekolah, sekarang pun bukan belajar lagi. Lagipun kami bukan buat apa-apa salah, kami cuma duduk makan di kedai,'' katanya.

Para pelajar terbabit mendakwa pihak sekolah tidak mengatur aktiviti untuk mereka kerana sudah selesai menduduki peperiksaan akhir tahun selain tumpuan guru kini lebih kepada persediaan sekolah menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang bermula 19 November ini.

Namun bagi Penolong Pegawai Pendidikan Daerah Keramat, Mohd. Najib Abdul Rahman, alasan itu tidak boleh diterima.

Sumber : Kosmo Online

MAKIN MENJADI BUDAK SEKOLAH SEKARANG NI, APA TINDAKAN IBUBAPA ?

No comments: