Monday, May 03, 2010

Cerai Melalui SMS Merisaukan

 Khidmat pesanan ringkas (SMS) perlu dimanfaatkan untuk tujuan positif dan bukannya menjadi punca keretakan rumah tangga. – Gambar hiasan

FENOMENA ‘kegilaan’ khidmat pesanan ringkas (SMS) bermula sejak zaman millennium dan sebagai salah satu daripada medium komunikasi, aplikasi tersebut menjadi pilihan setiap warga masyarakat.


Faktor seperti murah dan aksesnya yang pantas dalam menyampaikan maklumat menyebabkan teknologi tersebut terus berkembang dan disukai setiap lapisan umur.


Namun, semakin hari fungsi SMS telah disalahgunakan misalnya menjadi medium penyebaran fitnah, ugutan dan punca keretakan rumah tangga. Bahkan, beberapa tahun lalu, negara pernah digemparkan dengan pelbagai kes perceraian lafaz talak melalui SMS dan kini kejadian sedemikian berlaku setiap tahun.


Persoalannya, fungsi SMS tidak lagi terhad kepada ‘memutuskan hubungan kekeluargaan’ bahkan ia mampu ‘mencipta hubungan baru’ buat pasangan-pasangan yang sudah berkeluarga.


Tanpa disedari teknologi SMS ibarat pembunuh dalam diam kepada institusi kekeluargaan. Malah siasatan turut mendapati kebanyakan daripada perceraian yang berlaku di Malaysia adalah berpunca daripada kecurangan SMS.

Sumber : Utusan Malaysia Online

JANGAN MENYALAH GUNAKAN SMS...
GUNAKAN SMS KEPADA KEBAIKKAN DAN JANGAN GUNAKAN MENGHALA KEBURUKAN...

 

No comments: