Thursday, November 25, 2010

Maher Zain

Maher Zain Mustapha, dilahirkan di Beirut, ibu negara Lebanon pada tahun 1982. Dia memang berdarah Arab tetapi dibesarkan dan mendapat pendidikan di di Stockholm, Sweden. Album pertamanya Thank You Allah memuatkan 13 lagu dengan dua lagu bonus mula pasarkan pada 1 November 2009.

Keluarganya berhijrah ke Sweden ketika Maher berumur lapan tahun. Pada usia lapan tahun, Maher sudah boleh bermain alat muzik iaitu keyboard. Kini Maher adalah lelaki berkelulusan Sarjana Muda Kejuruteraan Angkasa. Kariernya dalam muzik bermula apabila dia bekerja di studio muzik RedOne, milik seorang penerbit berketurunan Maghribi tetapi sudah lama menetap di Sweden.

Daripada RedOne, Maher berpindah ke New York. Tetapi tidak lama. Dia kembali ke Sweden untuk sementara waktu dan dari sini bermulalah satu kesedaran dan jati diri agama bermula secara serius dalam hidupnya. Pada Januari 2009, Maher Zain mula bekerja menyiapkan album dan kemudian menandatangani dengan Awakening Records.

Maher menjelajah ke Timur Tengah dan lima bandar utama di Amerika Syarikat dengan pertubuhan Islamic Relied dan ini seterusnya membawa dia ke Malaysia. Album pertamanya Thank You Allah menduduki tangga pertama dalam carta Amazon World Music dan tempat kesembilan bagi carta kategori lagu-lagu R&B.
Klip videonya The Chonsen One yang bercerita mengenai kehidupan dan ajaran Nabi Muhammad s.a.w di buat di Los Angeles.

Sebenarnya agak menarik kalau dikaji mengenai kemunculan Maher Zain dalam arena muzik. Dia mengembangkan muzik yang berlandaskan ketuhanan, kerohanian dan kedamaian dengan imej Islam tidak menerusi negara-negara Arab, terutama di tempat kelahirannya. Dia mencipta, menerbitkan dan merakamkan lagu-lagu yang memuji kebesaran Allah itu di negara yang majoriti penduduknya bukan Islam iaitu Sweden. Negara Scandinavia ini memang terkenal menghasilkan produk kumpulan pop, heavy metal dan rock. Kumpulan Abba, Roxette, Ace To Base, Brigit Nilssona adalah penyanyi atau kumpulan muzik terkenal yang berasal dari Sweden. 





Maher Zain - Open Your Eye with Lyrics

(Apa kah kita buka mata kita utk melihat semua ciptaan Allah seperti yg digambarkan dalam video ini renung2kan lah...pernah kah kita bersyukur dgn nikmat2 yg Allah berikan pd kita seluruh anggota tubuh kita yg sempurna apa yg kita buat dgnnya esok kita akan dipertanggungjawabkan ingat2lah peringatan utk diri saya sendiri)

Maher Zain - Thank You Allah with Lyrics

always be there with lyric by maher zain [HQ]

Maher Zain - The Chosen One

Maher Zain - For The Rest Of My Life with Lyrics

(Hayatilah senikata ini untuk pasangan suami isteri)


hold my hand-maher zein-with lyrics

Maher Zain - Baraka_Allahu_Lakuma with Lyrics


Sumber : Email Yahoo Group

MAHER ZAIN ? SIAPA TAK KENAL ?

No comments: