Sunday, November 22, 2009

Menjejak Lina Hazlina

Assalamu'alaikum.....


PERHATIAN!!
Di bawah disiarkan forwarded message untuk perhatian/tindakan anda.

Malang tak berbau. Kerana tidak berhati2 dan cuai, saya yang biasanya tidak bertindakbalas terhadap fraud email akhirnya terpedaya. Saya sebenarnya tahu bahawa pihak maybank tidak akan menggunakan email sebagai media komunikasinya tetapi bagaimana saya boleh terpedaya, hanya Allah yg tahu. Mudah2an ada hikmahnya semua ini terjadi.

Kisahnya pada 18 nov 2009 ,saya terima satu email drpd "Maybank" dengan tajuk "account problem'. Saya tak hiraukan. Oleh kerana saya sudah menggunakan Maybank2u sejak ianya mula beroperasi lagi, tak pernah ada masalah pun. Lagi pun saya tak ada transaksi yg perlu dibuat minggu ini.Saya tak ambil kesah email ini.

Pada 19 nov 2009 dapat lagi satu email yg sama ditambah 'warning' pada tajuknya. Kebetulan ada pihak yg nak masukkan RM2500 tunai. Saya pun risau jika tidak ambil tindakan, mungkin saya tak boleh akses akaun saya. Lalu klik pada URL yg diberi dalam email tersebut. Terus saya dipandu ke satu skrin yg sama seperti Maybank yg biasa saya guna. Saya di'arah' memasukkan id dan password untuk reactivate account.Selepas itu saya diarahkan oleh 'sistem' untuk tidak mengakses akaun melalui internet sehingga jam 5 ptg.Kerana terlalu percayakan maybank saya lupa untuk menalipon mereka terlebih dahulu. Alangkah cuainya saya. Ini satu pengajaran buat saya dan kepada pembaca posting ini.

Tak lama selepas itu saya terima SMS dari maybank menunjukkan ada pindahan wang RM2500 dan RM800. Oleh kerana saya akan sibuk hari itu, saya fikir RM2500 adalah pindahan dari keluarga saya dan RM800 dari pihak koperasi saya. Hari ini 20 nov 2009 , saya memang sudah rancang untuk membuat beberapa transaksi termasuk membayar bil2.

Alangkah terkejutnya bila saya mengakses akaun melalui www.maybank2u. com.my, pada jam 12.15 tenghari, akaun saya sudah susut sebanyak Rm3300. Ada dua transaksi pindahan berlaku pada 19 nov 2009. Malah selepas menyemak transaksai akaun , saya cuba untuk mengakses URL yg diberi dalam fraud email. Malangnya semua pautan yg di beri , memberikan respon "“the page you’re looking for wasn’t found “ . maknanya mereka sudah delete program yg direka khas untuk 'mengumpan' pengguna.

Memandangkan hari ini Jumaat, saya terpaksa tunggu lepas solat Jummat untuk ambil tindakan . Selepas solat zohor saya hajat. Kemudian menghubungi 'customer service' maybank. Seperti yg dijangka pihak maybank kesal dengan kecuaian saya tidak menghubungi mereka dan percaya dengan email tersebut. Saya akui kecuaian saya. Pihak Maybank mengarahkan saya menukar kad ATM dan mereka mem'block' akaun internet saya. dan saya juga perlu buat laporan polis.

Melalui kemudahan M2uhistory saya dapat menjejak transaksi pada 19 nov 2009 dimana dua pindahan telah dibuat.. RM2500 dari akaun simpanan dan RM800 daripada akaun semasa. Pindahan telah dibuat kepada penama Lina Hazlina binti A (paparan skrin tak lengkap) nombor akaun Maybank 114236267361. Saya harap ada sesiapa yg dapat bantu saya menjejak Lina Hazlina ini selain pihak maybank yang tentunya akan dapat menjejaki maklumat beliau kerana beliau ada akaun dengan maybank.

Saya fikir jika beliau pulangkan wang saya, saya tak akan buat repot polis. Kalau saya buat laporan polis mungkin dia masuk penjara . Mana lebih baik? saya ada cari maklumat Lina Hazlina di facebook tapi tak pasti apakah itu orangnya. Jika Lina Hazlina sendiri membaca coretan ini, sila ambil tindakan sebelum saudari ditangkap.
------------ ----(end item)------- --------- --
Sekianlah dan wassalam
Mohd Yusof
 
Sumber : Email Yahoo Group

KEPADA KAWAN-KAWAN, RAKAN-RAKAN DAN SAHABAT SEMUA SEKALI YANG MELAYARI BLOG INI, JIKA ANDA MENGENALI LINA HAZLINA ( A/C MAYBAK : 114236267361 ), SILA HUBUNGI MOHD YUSUF ATAU TINGGALKAN NO TEL ANDA DI DALAM KOMEN DI SINI UNTUK DIHUBUNGI......

JANGAN TERPEDAYA DENGAN EMAIL-EMAIL MENGARUT NI..... 
HUBUNGI BANK-BANK YANG BERKENAAN JIKA ANDA RASA WAS-WAS DENGAN EMAIL DITERIMA....
 
SOALAN : KENAPA TIDAK MINTA ALAMAT LINA HAZLINA INI PADA PIHAK MAYBANK? SEDANGKAN BENDA NI MEMANG 1 PENIPUAN...... ??? 

SAYA TURUT SIMPATI DENGAN NASIB MOHD YUSOF

No comments: