Thursday, November 19, 2009

Cuit bahu RM13,000 lesap

SUBANG: Hanya dengan mencuit bahu di kaunter mesin ATM sebuah bank, seorang warga emas yang ketika itu sedang mengeluarkan wangnya kerugian kira-kira RM13,000 dalam satu kejadian di Subang Jaya, kira-kira 5 petang, Sabtu lalu.

Berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di bank itu, bahu pesara berusia 56 tahun itu dikatakan dicuit seorang daripada dua lelaki mirip warga Timur Tengah tetapi warga emas itu tidak mengesyaki apa-apa.

Sumber-sumber berkata, mangsa merasakan bahu kirinya dicuit seseorang dari belakang sejurus selesai menekan butang pada mesin ATM dan menunggu kad dikeluarkan.

“Apabila menoleh, mangsa mendapati seorang lelaki di belakangnya yang kemudian memberikan reaksi seolah-olah tiada apa berlaku.

“Mangsa yang tidak mengesyaki apa-apa ketika itu segera berpaling semula untuk mengambil kad ATM dan RM500 tunai yang dikeluarkannya,” katanya, di sini, semalam.

Menurutnya, beberapa hari kemudian, mangsa pergi semula ke bank untuk mengeluarkan wang namun gagal berikutan nombor kata laluan kad digunakannya tidak sah.

“Mangsa seterusnya pergi menemui kakitangan bank untuk menanyakan perkara itu dan terkejut apabila pemeriksaan mendapati kad ATM terbabit bukan miliknya.

“Tidak cukup dengan itu, wang mangsa berjumlah RM13,000 yang ada di dalam akaunnya turut didapati sudah lesap dan hanya berbaki RM200,” katanya.

Menurutnya, mangsa kemudian menyedari kejadian bahunya pernah dicuit dan membuat laporan di balai polis berdekatan.

Difahamkan, melalui penelitian rakaman CCTV pada hari kejadian menunjukkan kelibat kedua-dua lelaki disyaki itu.

Seorang daripada mereka dikatakan cuba menarik perhatian dengan mencuit bahu manakala rakannya pula ditugaskan memerhati atau menghafal nombor kata laluan dan menukar kad ATM terbabit.

Sementara itu, Ketua Polis Subang Jaya, Asisten Komisioner Zainal Rashid Abu Bakar, ketika ditemui semalam mengesahkan kejadian berkenaan.


Sumber : Harian Metro Online


BERHATI-HATI JIKA BERADA DI KAUNTER MESIN ATM BANK....

No comments: