Thursday, August 12, 2010

Senarai hitam ditarik balik


PUTRAJAYA 11 Ogos - Kabinet bersetuju menarik balik langkah menyenaraihitamkan kenderaan buat sementara waktu bermula hari ini hingga 28 Februari tahun depan.

Ini bermakna, mereka yang dikenakan notis saman boleh membayar secara penuh atau ansuran dalam tempoh kelonggaran tersebut.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, Jemaah Menteri mengambil keputusan itu setelah mengambil kira dan mempertimbangkan aduan, rayuan serta rungutan orang ramai mengenai tindakan senaraihitamkan kenderaan.

Menurutnya, tindakan tersebut diambil bagi memberi kelonggaran kepada orang ramai sempena ketibaan musim perayaan yang bakal tiba termasuk Hari Raya Aidilfitri, Deepavali, Krismas serta Tahun Baru Cina.

"Bagaimanapun pesalah perlu membayar jumlah saman secara penuh dan tidak akan diberikan sebarang diskaun untuk kesalahan yang dilakukan.

"Pada masa sama, bagi kenderaan yang telah disenaraihitamkan sebelum keputusan Kabinet ini dibuat, mereka tetap perlu menjelaskan semua notis saman sedia ada dan tidak akan dihapus kira," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet kementerian di sini hari ini.

Sementara itu, Chong Ha memberitahu, tindakan menyenaraihitamkan kenderaan akan dilakukan semula selepas 28 Februari 2011.

"Kalau individu yang dikenakan saman ini membayar pada tempoh kelonggaran ini, mereka tidak akan dikenakan demerit,'' katanya.

Beliau menambah, maklumat terperinci mengenai sistem penyenaraian hitam kenderaan akan diberitahu dalam masa sehari dua lagi.

Sumber :  Utusan Malaysia Online

KEPADA YANG KENA BLACKLIST, PI BAYAQ CEPAT ROADTAX KENDERAAN ANDA...

No comments: