Tuesday, March 16, 2010

Kaum Wanita, Bacalah Kisah ini

Kaum Wanita, Bacalah Kisah ini

 Assalamualaikum...

Saya memang jarang sekali menulis mengenai isu-isu yang melibatkan lelaki mahupun wanita. Saya merupakan pengikut yahoogroup yang setia membaca setiap coretan yang saya fikir menarik perhatian saya.

Namun sepanjang saya melayari yahoogroups ini, banyak luahan masalah rumahtangga datangnya dari kaum hawa. Adakalanya saya sendiri terfikir adakah lelaki ini jahat sangat? Adakah benar wanita –wanita di luar sana terlalu banyak pengorbanan mereka? Kalau kit abaca disurat khabar mahupun di majalah tempatan, pelbagai cerita penindasan kaum lelaki terhadap isteri mereka.

Namun, kita harus sedar, sebenarnya baik lelaki mahupun wanita masing-masing ada kebaikan dan keburukannya. Bukan lelaki sahaja yang curang tetapi ada juga wanita yang begitu... Sepanjang hidup saya, saya sendiri telah bertemu beberapa rakan yang mengalami masalah isteri “buat hal”. Cuma mereka tidak meluahkan di media massa mahupun diruangan cyber. Cuba perhatikan kes-kes dibawah:


Kes 1:

Sahabat saya dari Ipoh. Saya namakan Jo. Orangnya saya kenali sewaktu zaman sekolah lagi. Berperwatakan lemah lembut (sopan santun). Tidak pernah saya melihat dia marah. Dia marah pun macam tak marah. Berkahwin atas pilihan orang tua. Isteri seorang guru. Setiap hari beliau di maki hamun isteri. Isterinya pernah menendang belakang dia. Beberapa kali beliau dapat tahu isterinya ada membuat hubungan sulit dengan lelaki lain. Pernah masuk lokap atas tuduhan mengancam hendak bunuh isteri. Sayalah yang pergi membantu membawanya ke balai polis Jelapang apabila beliau dipanggil. Yang pelik sampai dib alai Isterinyalah yang banyak menyumpah depan polis. Kawan saya ini terlalu sabar. Saya nasihatkan dia supaya isterinya itu diceraikan atas alas an isterinya itu sudah nusyuz dan tidak mahu berubah walaupun anak sudah 4 orang. Akhirnya beliau menceraikan isterinya apabila salah seorang anak kecilnya mengadu, isterinya bawak balik lelaki masuk ke dalam bilik tidur. Sahabat saya ini kemudiannya jatuh sakit. Dia memberitahu dia terkena buatan orang dan memohon maaf atas segala kesalahannya. Lagi 3 hari Ramadhan 2008, beliau menghembuskan nafas yang terakhir selepas sebulan terlantar sakit dalam usia 36 tahun. Ini kisah benar dan bukan rekaan.


Kes2.

Sahabat dari Kelantan. Beliau berkahwin atas dasar pilihan orang tua. Baru setahun berkahwin dah bercerai. Sahabat saya ini juga mempunyai sifat penyabar dan tidak pernah Nampak dia marah. Agak pendiam. Kerja kuat. Isterinya menuduh dia menyimpan perempuan kerana sering balik lewat. Akhirnya selepas tidak tahan dengan kelakuan isterinya maka beliau menceraikan isterinya. Sehingga kini sudah tiga tahun beliau menjadi duda. Segala fitnah yang terlempar kepadanya telah dijawab oleh keadaan. Jika benar beliau ada perempuan lain sudah tentu beliau sudah berkahwin lagi. Masalah yang timbul anaknya yang tunggal sukar untuk dilawati. Biasalah. Anak dihalang dari bertemu ayahnya.


Kes3.

Seorang kanalan lama sewaktu sama belajar bertemu dengan saya baru-baru ini. Bekerja di KLIA dalam IT. Sepanjang saya mengenalinya orangnya sangat baik dan beradab. Kalau bercakap pun adakalanya saya tak berapa dengar. Beliau bercerai kerana isterinya seorang pensyarah mempunyai skandal dengan pelajarnya sendiri. Mulanya dia tidak percaya bila ramai yang bercerita. Akhirnya beliau mengendap isterinya dan dapat menangkap 2 kali isterinya berdating tengah malam dalam kereta. Selepas skandalnya terbongkar, isterinya masih menafikan dia curang. Isterinya selalu balik malam atas alas an kerja. Anak-anak terbiar. Akhirnya isterinya mintak fasakh. Antara alasannya ialah rakan saya ini orangnya panas baran. Alasan lain ialah dia menuduh suaminya sayangkan anak dari dia. Memang lawak. Akhirnya mereka bercerai. Satu MOU telah ditandatangani antaranya anak yang pertama akan dibela oleh si suami dan anak yang bongsu di bela is isteri. 2 hari selepas itu, si suami dating ke rumah x wife dia untuk mengambil anak yang sulung dan di dapati isterinya sudah melarikan anak anaknya ke Perak. Apabila si suami menjejaki x wifenya, beliau dapat bertemu beliau di Perak. Namun x wifenya member alas an dia menukar fikiran. Setelah itu terjadi pertengkaran. Si isteri di dalam rumah dengan grill terkunci. Si suami diluar dating dengan anak. Hampir sejam memujuk dan hamper sejam dia dan ibunya dimaki hamun. Akhirnya beliau beralah dan balik kerumahnya. Tidak lama selepas itu polis datang dan membawa beliau ke balai polis atas tuduhan mencederakan isteri. Namun dibebaskan selepas polis mendapati laporan tersebut laporan palsu. Ketika ini beliau sakit-sakit. Beliau telah ke Darul Syifa’ dan berjumpa Dato Ismail Kamus. Ternyata selama ini banyak benda-benda kotor yang sudah masuk ke badannya. Antara yang keluar seperti paku, kaca dan lain-lain. Tubuhnya susut teruk. Kini kes asyik naik court dan dirinya sudah hampir tiada wang. Wang simpanan RM 20 ribu sudah habis digunakan. Dalam proses menjual rumah ketika ini di semenyih.




Wah…banyak sekali cerita dari pihak lelaki. Namun mereka ini tidak mendedahkan kepada media... Jadi buat kaum hawa, janganlah ceritakan keburukan suami kepada umum. Selesaikan dengan cara baik. Jumpalah dengan yang pakar. Semoga pandangan kita akan terbuka luas selepas ini. Wallahualam


Zahir 


Sumber : Email Yahoo Group
LELAKI DAN PEREMPUAN SAMA SAJA....
TAK PERLU MENUNDING JARI .....
LELAKI DAN PEREMPUAN ADA KELEBIHAN DAN ADA KEKURANGAN....
BAGI AKU, LELAKI NI SUKA PENDAM RASA DARI MELUAHKAN RASA.......
PEREMPUAN.... TEPUK DADA TANYA SENDIRI.....

No comments: